Skip to content

Σημεία συνέντευξης στο forum#2 του Οικονομικού Ταχυδρόμου

Ψηφιακός Μετασχηματισμός για όλους
&
Ορθή Αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης με σκοπό την επιτυχή μετάβαση στην νέα ψηφιακή εποχή

1η Ενότητα
Ψηφιακή διακυβέρνηση
Αρκετά χρόνια πριν, με κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και σε ανύποπτο χρόνο ξεκίνησε η ανάπτυξη δομών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, όπως το www.open.gov και την Διαύγεια που τότε αποτέλεσαν πολιτικές ρηξικέλευθες και καινοτόμες.
Με το ΠΑΣΟΚ έχουν ταυτιστεί καινοτομίες όπως η ηλεκτρονική συνταγογράφηση, τα ανοιχτά μητρώα προμηθειών που αποτέλεσαν εγγύηση διαφάνειας.
Η πανδημία ήταν μία πολύ καλή ευκαιρία για να προχωρήσουν μερικά πράγματα πιο γρήγορα στον ψηφιακό μετασχηματισμό, αλλά από την άλλη θα μπορούσαν να έχουν γίνει πολλά περισσότερα.
Το www.gov.gr είναι όντως μια τομή, η οποία δίνει τη δυνατότητα στον πολίτη να κερδίσει χρόνο, αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες. Δυστυχώς, ωστόσο, όλοι οι Ευρωπαϊκοί δείκτες, όπως και του ΟΟΣΑ που κρίνουν και συγκρίνουν την ψηφιακή θέση της χώρας, δείχνουν ότι ακόμη βρισκόμαστε αρκετά πίσω σε σχέση με άλλες χώρες.
Συγκεκριμένα ο δείκτης ψηφιακής οικονομίας και κοινωνίας δείχνει την Ελλάδα στην 25η θέση στις 27 χώρες της ΕΕ.. Πρόκειται για έναν δείκτη που ερευνά τομείς πολιτικής, το ανθρώπινο κεφάλαιο, την συνδεσιμότητα και τον ψηφιακό μετασχηματισμό της οικονομίας και των επιχειρήσεων.
Ακόμη και η έρευνα που έκανε ο ΣΕΒ για το κατά πόσο οι επιχειρήσεις έχουν ενσωματώσει λύσεις τεχνητής νοημοσύνης στην βιομηχανία, δείχνει ότι ακόμη βρισκόμαστε αρκετά βήματα πίσω.
Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να κινηθούμε πιο γρήγορα, με ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ και ΣΥΝΤΕΤΑΓΜΕΝΑ.
Η Πολιτεία οφείλει να τρέξει πιο γρήγορα και να κάνει πραγματικότητα, αυτό που ήδη συμβαίνει σε πολλές χώρες της Ευρώπης και του ΟΟΣΑ, αίροντας τα όποια εμπόδια υπάρχουν και τις όποιες ανισότητες δημιουργούνται, προκειμένου όλοι οι πολίτες και όλες οι επιχειρήσεις να έχουν πρόσβαση στη νέα ψηφιακή τεχνολογία.

2η Ενότητα
Επιχειρήσεις – Ταμείο Ανάκαμψης – ψηφιακός μετασχηματισμός – κόστος Internet

Στο κομμάτι των επιχειρήσεων πρέπει να γίνουν πολλά.
Γιατί στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις παρατηρείται εκτεταμένη ψηφιακή υστέρηση.
Ο εκσυγχρονισμός τους αποτελεί όρο επιβίωσης για αυτές.
Ακούγονται πολλά για εργαλεία και προγράμματα. Ένα μέρος, μάλιστα, από τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης είναι σχεδιασμένο να κατευθυνθεί εκεί και ευχόμαστε πραγματικά να γίνει με τρόπο αποδοτικό και αποτελεσματικό.
Ωστόσο, παρατηρείται μια νέα, ιδιότυπη «ψηφιακή» γραφειοκρατία. Και αυτό παρατηρείται σε πολλές περιπτώσεις, όπως π.χ. στον αναπτυξιακό νόμο, όπου απλώς αντικαταστήσαμε τη γραφειοκρατία με την ηλεκτρονική γραφειοκρατία.
Παρεμφερή παραδείγματα:
Η ψηφιακή απονομή συντάξεων – Οι ρυθμοί είναι πολύ αργοί. Ψηφιακή δικαιοσύνη – Χιλιάδες εκκρεμείς υποθέσεις, χιλιάδων ταλαιπωρημένων πολιτών που αναρωτιούνται πότε θα αποδοθεί δικαιοσύνη. Και πρέπει ακόμη να διευθετηθούν πολλά. Όπως π.χ. στο θέμα της ψηφιακής εργασίας και της διατήρησης των εργασιακών δικαιωμάτων.
Ή στην παιδεία, όπου ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν θα πρέπει να αφαιρεί από τα παιδιά τον όποιο ελεύθερο χρόνο τους απομένει ή να στερεί τον ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα της εκπαίδευσης.
Σε όλα αυτά τα ζητήματα θα πρέπει να υπάρξει ένα πεδίο διαλόγου και όχι αντιπαράθεσης, με την εκάστοτε κυβέρνηση και όλες οι πολιτικές δυνάμεις οφείλουμε να συμβάλουμε σε αυτή τη συζήτηση ενισχυτικά.
Άλλωστε, τα ζητήματα που αφορούν την ψηφιακή εποχή και τον ψηφιακό μετασχηματισμό αποτελούν ένα πεδίο διαλόγου το οποίο πραγματικά προσφέρεται κατεξοχήν για συνθέσεις.
Επιμένω όμως ότι όλα θα πρέπει να γίνουν πιο γρήγορα, προκειμένου να επωφεληθούν όλοι εξίσου.
Αποδεδειγμένα, υπάρχουν σήμερα σημαντικά προβλήματα συνδεσιμότητας για τους πολίτες, τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις. Όπως αποδεδειγμένα το κόστος των συνδέσεων είναι υψηλότερο σε σχέση με άλλες χώρες, με τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας να φέρουν ευθύνες και για τις δύο περιπτώσεις.
Άλλωστε, ψηφιακή μετάβαση τόσο για τις επιχειρήσεις, όσο και για τους πολίτες δε νοείται, αν δε μιλάμε για χρήση δικτύων 5G και απειράριθμα gigabytes.
Είναι ένα θέμα το οποίο με έχει απασχολήσει προσωπικά αλλά και συνολικά ως παράταξη το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής.
Π.χ. στο 50% του Νομού Ηλείας υπάρχει πολύ χαμηλή συνδεσιμότητα, όπως βέβαια και σε πολλές άλλες περιοχές της Ελλάδας.
Αυτό είναι ένα θέμα των εταιρειών και αποτελεί «ταμπού» το οποίο δεν βρίσκει συχνά και εύκολα το φως της δημοσιότητας.
Έχουμε το υψηλότερο κόστος για την χρήση δεδομένων κινητής τηλεφωνίας. Και αυτά δεν τα λέει το ΠΑΣΟΚ, αλλά η Επιτροπή Ανταγωνισμού, που στηρίχθηκε σε ανεξάρτητη ευρωπαϊκή ερεύνα (Φινλανδία).
Άρα πως μπορούμε να μιλάμε για ουσιαστικό ψηφιακό μετασχηματισμό;
Πως μπορούμε να μιλάμε για πρόσβαση όλων στην νέα εποχή, όταν σήμερα αυτό δεν είναι τεχνικά εφικτό και παράλληλα είναι οικονομικά δυσβάσταχτό;
Και ιδίως αν συνυπολογίσουμε ότι όλα αυτά συμβαίνουν σε μια συγκυρία εκτεταμένης ακρίβειας και πληθωρισμού, που αυξάνει γενικά το κόστος διαβίωσης;

3η Ενότητα
Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις ( Προγράμματα ΕΣΠΑ / ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΝΟΜΟΣ)

Δεν μπορώ όμως, να μην σχολιάσω κάτι που αναφέρθηκε από τον Υπουργό πριν, σχετικά με τις ευκαιρίες που έχουν οι επιχειρήσεις μέσω των προγραμμάτων του ταμείου ανάκαμψης επιχειρήσεις. Είπε την φράση κλειδί: Ότι θα πρέπει να βρουν ανοικτή την πόρτα των Τραπεζών για να πάρουν δάνειο.
Αυτό όμως δεν ισχύει για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν μια οδυνηρή πραγματικότητα. Μόνο περίπου 30.000 με 35.000 από τα εκατοντάδες χιλιάδες ενεργά ΑΦΜ, έχουν την δυνατότητα να ενταχθούν σε ένα πρόγραμμα και μετά να ζητήσουν ένα τραπεζικό δάνειο.
Συνεπώς, εδώ συμβαίνει το εξής παράλογο: οι επιχειρήσεις έμπαιναν στον αναπτυξιακό νόμο, αλλά δεν έπαιρναν δάνειο. Και συμβαίνει μια επιχείρηση να έχει εγκριθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες για ένταξη στον αναπτυξιακό νόμο, γιατί κρίνεται ως βιώσιμη κι ότι θα φέρει κερδοφορία, όπως και νέες θέσεις εργασίας, αλλά η Τράπεζα με τα δικά της κριτήρια αξιολογεί και κρίνει ότι δεν αξίζει να δανειοδοτηθεί. Σε αυτό το πλαίσιο, εμείς στο ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής ζητάμε επίμονα να γίνουν πιο ευέλικτα τα κριτήρια.
Επιπλέον, θεωρούμε ότι σε αυτές τις διαδικασίες η μαγική λέξη δεν είναι απορρόφηση, αλλά η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ των πόρων. Θεωρούμε ότι τα χρήματα είναι σημαντικό να μοχλευτούν στην αγορά, οδηγώντας στη νέα ψηφιακή εποχή την επιχειρηματικότητα, γιατί ακόμη μας χαρακτηρίζει υστέρηση.
4η Ενότητα
Ταμείο Ανάκαμψης – στόχευση του 20% των πόρων στον ψηφιακό μετασχηματισμό.
Σε ένα μήνα κλείνουμε ένα χρόνο, από τότε που ψηφίστηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο για το Ταμείο Ανάκαμψης. Είναι, συνεπώς, μια καλή ευκαιρία για έναν απολογισμό.
Είναι ευκαιρία να δούμε ποια ήταν η ταχύτητα αξιοποίησης και απορρόφησης των πόρων. Γιατί όλοι συμφωνούμε ότι δεν θα δοθούν πολλές ακόμη ευκαιρίες και δυνατότητες.
Ορθώς, ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί μια κεντρική στρατηγική της αξιοποίησης των πόρων του ταμείου ανάκαμψης. Σημασία έχει βέβαια, εάν αυτό που αποκαλούμε ψηφιακό μετασχηματισμό αφορά τους πολλούς και εάν έχουν όλοι τη δυνατότητα να είναι γίνουν συμμέτοχοι στη νέα εποχή. Και αυτό γιατί φοβάμαι ότι οι ανισότητες που δημιουργούνται λόγω της γενικότερης οικονομικής κατάστασης, θα μεταφερθούν πλέον και στο νέο, ψηφιακό κόσμο.
Άρα εδώ η Πολιτεία θα πρέπει να διασφαλίσει τους όρους και τις προϋποθέσεις, ώστε να μην υπάρξει χάσμα, να μην υπάρξουν ανισότητες στην πρόσβαση στην νέες τεχνολογίες.
Επιπροσθέτως, θα πρέπει επιτέλους να αποκτήσουμε ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες, στις οποίες οι πολίτες θα μπορούν να κάνουν άμεσα και γρήγορα τις δουλειές τους, χωρίς να ταλαιπωρούνται. Επιπλέον, είναι απαραίτητο να υπάρξει επέκταση της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης.
Η «ψηφιακή πυξίδα» της Ευρωπαϊκής Ένωσης θέτει πολύ υψηλούς στόχους οι οποίοι σήμερα φαίνεται πολύ δύσκολο να πιαστούν από εμάς. Συνεπώς η ψηφιακή σύγκλιση θα πρέπει να αποτελέσει κεντρικό στόχο και αυτής αλλά, όπως και της επόμενης κυβέρνησης και συνολικά του πολιτικού συστήματος.
Γιατί η νέα, ψηφιακή εποχή η οποία εμφανίζεται τώρα για εμάς ως κάτι καινούργιο, για πολλές άλλες χώρες αποτελεί ήδη πραγματικότητα.

5η Ενότητα
Ακρίβεια – Κυβερνητικά προγράμματα στήριξης (ρήτρα αναπροσαρμογής , fuel pass) – επενδυτική βαθμίδα

Καταρχάς ο κόσμος ακούει εντυπωσιακά ποσοστά, όπως π.χ. για 90% φορολόγηση των υπερκερδών των παρόχων ενέργειας ή για τη μείωση των λογαριασμών της τάξης του 85%.
Κάθε μήνα όμως ή κάθε δίμηνο βλέπει τον λογαριασμό του ρεύματος – για να μην αναφερθούμε στο καθημερινό γέμισμα του ρεζερβουάρ – και αναρωτιέται για το που είναι αυτές οι παρεμβάσεις και οι μειώσεις…

Η κυβέρνηση έχει υιοθετήσει μια παθητική στάση , διαβεβαίωνε τους πολίτες ότι το φαινόμενο των ανατιμήσεων θα ήταν παροδικό. Όταν η εκτίμηση αυτή διαψεύστηκε η κυβέρνηση αναζήτησε και βρήκε μια νέα δικαιολογία, ότι η ακρίβεια είναι εισαγόμενη.
Το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής είχε προτείνει εδώ και πέντε μήνες να μειωθεί ο ΦΠΑ στα βασικά είδη διατροφής. Δεν συνέβη και πλέον βλέπουμε ότι υπάρχει μείωση της κατανάλωσης, αφού πολλοί συμπολίτες μας αλλάζουν τις διατροφικές τους συνήθειες, γιατί δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν οικονομικά.
Η κυβέρνηση επικαλέστηκε την «ιερή αγελάδα» της συνετής οικονομικής διαχείρισης, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος της ανόδου της επενδυτικής βαθμίδας. Θυμίζω πως το οικονομικό επιτελείο έλεγε ότι αυτό θα συμβεί μέσα στο 2022 και τώρα οι ίδιοι λένε για το 2023, που ούτε και τότε γνωρίζουν αν πράγματι θα συμβεί. Που βέβαια μακάρι να συμβεί, γιατί μια τέτοια εξέλιξη θα θωράκιζε την χώρα έναντι των επιθετικών διαθέσεων των αγορών.
Σε κάθε περίπτωση, όποτε και αν συμβεί θα είναι κάτι πολύ σημαντικό, γιατί σήμερα τα επιτόκια δανεισμού και τα spreads είναι πολύ υψηλά και αυτό δείχνει ότι η ελληνική οικονομία είναι πολύ ευάλωτη, παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις της κυβέρνησης.
Back To Top