skip to Main Content
Το ιδιωτικό σχολείο δεν είναι επιχείρηση-ΑΡΘΡΟ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ «ΠΑΤΡΙΣ»

Το ιδιωτικό σχολείο δεν είναι επιχείρηση-ΑΡΘΡΟ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ «ΠΑΤΡΙΣ»

Στο δεξιό άκρα τραβά το εκκρεμές της εκπαίδευσης η Υπουργός Παιδείας με τον Νόμο για την ιδιωτική εκπαίδευση που ψηφίστηκε την Τρίτη στη Βουλή.

Ο νέος νόμος διέπεται από μια λογική κυρίως επιχειρηματική, εις βάρος της εκπαιδευτικής. Δάσκαλοι και καθηγητές λογίζονται απλώς ως εργαζόμενοι μιας κοινής εμπορικής επιχείρησης. Κοιτάζοντας μονόπλευρα προς την αγορά, ο νόμος στοχεύει σε ένα πολύ συγκεκριμένο κοινό: στους επιχειρηματίες του κλάδου της ιδιωτικής εκπαίδευσης.

Η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας διατείνεται ότι αποσκοπεί στον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου, στην απελευθέρωση των ιδιωτικών σχολείων από τα δεσμά του κρατικού παρεμβατισμού. Με τα ωραία αυτά λόγια  όμως επιχειρεί να μεταμφιέσει την επιδείνωση της κατάστασης των εκπαιδευτικών και την απορρύθμιση της παιδείας ως κοινωνικό αγαθό.

Το εργασιακό καθεστώς των εκπαιδευτικών της ιδιωτικής εκπαίδευσης ήταν το θέμα που κυριάρχησε κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου. Στο εξής για τους εκπαιδευτικούς των ιδιωτικών σχολείων θα εφαρμόζεται η κοινή εργατική νομοθεσία όπως συμβαίνει και σε οποιαδήποτε άλλη επιχείρηση.

Έτσι, η απελευθέρωση των απολύσεων, οι δυσμενείς διατάξεις που δίνουν τη δυνατότητα για μείωση ωραρίου και αποδοχών, όπως και μεταφοράς των εργαζομένων από τη μια σχολική μονάδα στην άλλη δημιουργούν ένα πλαίσιο ανασφάλειας για τους εκπαιδευτικούς, που θα επιδράσει σοβαρά  στην ποιότητα της εκπαίδευσης. Δεν είναι προοδευτικός εκσυγχρονισμός αυτό.

Είναι χαρακτηριστικό ότι αντιδρούν και οι τρεις μεγάλες ομοσπονδίες της εκπαίδευσης (ΔΟΕ, ΟΛΜΕ, ΟΙΕΛΕ). Η έγκυρη και πάντα προσεκτική στις διατυπώσεις της Επιστημονική υπηρεσία της Βουλής εξέφρασε, επίσης, τις αντιρρήσεις της για τις νέες ρυθμίσεις που αφορούν τους εκπαιδευτικούς.

Βέβαια, το Υπουργείο Παιδείας κρατάει την εποπτεία των ιδιωτικών σχολείων, καθώς η παιδεία αποτελεί δημόσιο αγαθό, κατά το Σύνταγμα. Στην πράξη όμως κάθε άλλο παρά στηρίζει  την αντίληψη αυτή.

Τα εργασιακά δικαιώματα είναι κάτι πολύτιμο. Δεν πρόκειται όμως μόνο για αυτό. Ο εκπαιδευτικός είναι η ψυχή της μαθησιακής διαδικασίας, είναι το ζωντανό κύτταρο στο οποίο στηρίζεται το σχολείο. Με τη γνώση του, την αφοσίωσή του και την μέριμνά του.

Ως Κίνημα Αλλαγής είμαστε αντίθετοι στην πλήρη απελευθέρωση και την υπαγωγή στην αγορά που εφαρμόζει η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Ταυτόχρονα, δεν υιοθετούμε μια ισοπεδωτική δογματική λογική που δαιμονοποιεί την ιδιωτική εκπαίδευση, μια λογική που εκφράστηκε από τον Σύριζα με την άρνηση της αξιολόγησης και τον περιορισμό των πρόσθετων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων. Στο Κίνημα Αλλαγής έχουμε μια εντελώς άλλη αντίληψη συνολικά για την εκπαίδευση ως κοινωνικό αγαθό, για το σχολείο, για τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές.

Μια αντίληψη που δεν βλέπει ανταγωνιστικά τη δημόσια και την ιδιωτική εκπαίδευση.

Που δίνει προτεραιότητα στη δημόσια εκπαίδευση, αλλά θεωρεί πλούτο τα ιδιωτικά σχολεία ως μια επιλογή που είναι αυτονόητο ότι υπάρχει σε κάθε σύγχρονη κοινωνία.

Η εκπαίδευση είναι μηχανισμός κοινωνικής κινητικότητας, ένταξης, μετάδοσης κριτικής γνώσης και διαμόρφωσης υπεύθυνων πολιτών. Η πρόσβαση στην ποιοτική εκπαίδευση δίνει στους μαθητές διεξόδους αξιοπρέπειας, εφόδια να διεκδικήσουν ένα καλύτερο αύριο, ανοίγει ορίζοντες για τους ίδιους και το κοινωνικό σύνολο. Αποτελεί υποχρέωση του κράτους να διασφαλίζει αυτές τις δυνατότητες συνολικά, είτε κάποιος επιλέξει το δημόσιο, είτε το ιδιωτικό σχολείο. Σε αυτή την κατεύθυνση θα δώσουμε τον αγώνα μαζί με εκπαιδευτικούς, μαθητές, γονείς.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Back To Top