skip to Main Content
Ομιλία στην κατ’αρθρον συζήτηση του αναπτυξιακού νομοσχεδίου -ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΟΥ

Ομιλία στην κατ’αρθρον συζήτηση του αναπτυξιακού νομοσχεδίου -ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΟΥ

ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΚΑΤ’ΑΡΘΡΟΝ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

 ΤΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ

 

Συζητούμε σήμερα κατ’ άρθρον ένα νομοσχέδιο το οποίο, παρά το ότι περιλαμβάνει αρκετές θετικές διατάξεις, δεν χαρακτηρίζεται από στρατηγικό σχεδιασμό, δεν περιέχει συγκροτημένο σχέδιο για την ανάπτυξη της χώρας και δεν προσφέρει διευκολύνσεις και επιταχύνσεις χωρίς κάποιο συνοχή και προοπτική.

Είναι ένα νομοσχέδιο τακτοποιητικό, το οποίος φιλοδοξεί να ενισχύσει τους ρυθμούς ανάπτυξης, αλλά δεν αφορά τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, το 97% της επιχειρηματικότητας στη χώρα και τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας.

Χαρακτηριστική ήταν η δήλωση του προέδρου της ΓΣΒΕΕ κατά τη χθεσινή ακρόαση φορέων για ‘’ηχηρή απουσία των μικρομεσαίων επιχειρήσεων’’ από το εν λόγω νομοσχέδιο, κάτι που επιβεβαιώνεται και από την έκθεση αξιολόγησης συνεπειών ρύθμισης που το συνοδεύει.

Χαρακτηριστική είναι και η αμέριστη στήριξη στο εν λόγω νομοσχέδιο από τους εκπροσώπους τόσο του ΣΕΒ όσο και του ΣΒΕ, δείχνοντας στην πράξη τις προθέσεις και τη στόχευση της κυβερνητικής πλειοψηφίας σχετικά με τους ωφελούμενους.

Είναι ένα νομοσχέδιο που δεν εκπέμπει τα κατάλληλα μηνύματα στην αγορά. Διευκολύνει μεν τους επενδυτές σε κάποια σημεία, αλλά δε φέρνει τη ριζική αλλαγή που είναι αναγκαία για τη χώρα και την ανέμεναν οι πολίτες και η επιχειρηματική κοινότητα.

Το νομοσχέδιο δε συνιστά τομή, δεν πυροδοτεί την απαραίτητη δυναμική για τη δημιουργία νέου παραγωγικού δυναμικού  αλλά διευκολύνει τις εξαγορές του ήδη υπάρχοντος

Το νομοσχέδιο δεν αλλάζει το τοπίο της ανάπτυξης και των επενδύσεων και χαρακτηρίζεται κυρίως από τη σπουδή της κυβέρνησης να νομοθετήσει διατάξεις που επιβαρύνουν τα δικαιώματα των εργαζομένων καθώς και δεκάδες διατάξεις ασύνδετες μεταξύ τους, παρά από οποιοδήποτε αναπτυξιακό προγραμματισμό.

 

ΠΡΟΣΕΛΚΥΣΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ (άρθρο 1)

Υποτίθεται ότι ο Π/Θ θέλει να κατεβάσει το δικαίωμα υπογραφής σε γενικούς διευθυντές για να σταματήσει το πολιτικό αλισβερίσι (επιτελικό κράτος). Εδώ πηγαίνει στον Υπουργό! Κανονικά, θα έπρεπε να λέει ότι σε περίπτωση άπρακτης παρέλευσης τα στελέχη της αρχής υφίστανται κυρώσεις, εκτός αν υπάρχει επαρκής αιτιολόγηση για την καθυστέρηση. Επίσης, ενώ στις περιφερειακές υπηρεσίες προβλέπονται ποινές, όταν το θέμα έρχεται στην αδειοδοτούσα αρχή απλά παραπέμπεται στον υπουργό. Δύο μέτρα και δύο σταθμά δηλαδή!

ΕΛΕΓΧΟΣ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ (άρθρο 2)

Υποβαθμίζεται πλήρως ο ρόλος της υπηρεσίας στον απλό έλεγχο της πληρότητας της έκθεσης ελέγχου. Αποτελεί σύγκρουση συμφερόντων οι ελεγκτικές να είναι οι ίδιοι που πιστοποιούν την επένδυση. Αυτό λύνεται με διαστρωματωμένους δειγματοληπτικούς ελέγχους και με point system έναντι των παραβατών με βαρύτατες κυρώσεις, ακόμα και με ανάκληση αδειών. Το περιεχόμενο των βεβαιώσεων καλό θα ήταν να ορίζονται με νόμο και όχι με ΚΥΑ. Με αλλαγή υπουργού αλλάζει και η ΚΥΑ; Αυτό είναι το σταθερό πλαίσιο για την προσέλκυση επενδύσεων;

ΑΡΘΡΟ 3

Μεγάλη σύγκρουση ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ. Προσέτρεξε και ο κ. Πέτσας να υπερασπιστεί τις επενδύσεις στα ΜΜΕ. Οι επενδύσεις σε εξόρυξη άνθρακα και λιγνίτη κατά πόσο συνάδουν με τη στρατηγική της πράσινης ανάπτυξης για τη χώρα μας;

ΕΝΑΙΟΣ ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ (άρθρα 4-9)

Κινούνται στη σωστή κατεύθυνση και αποτελούν αίτημα των φορέων το οποίο, απ’ό,τι ειπώθηκε χθες, είχε τεθεί και στην προηγούμενη κυβέρνηση που ενώ συμφώνησε δεν το προχώρησε.

Πρέπει να επισπευσθεί και εμείς είμαστε θετικοί στην κατεύθυνση αυτή αρκεί να διασφαλίζεται η αξιοπιστία της διαδικασίας και η κατοχύρωση-διασφάλιση των γεωχωρικών δεδομένων. Επίσης πρέπει να διευκρινιστεί η παράγραφος που δεν επιτρέπει την άρνηση αδειοδότησης στη βάση γεωχωρικών δεδομένων που δεν περιλαμβάνονται στο χάρτη (πιθανή ερμηνεία ότι δεν έχει δεσμευτικό χαρακτήρα προσωρινά)

ΕΘΝΙΚΟ ΜΗΤΡΩΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ (άρθρο 10)

Θετική ανταπόκριση από τους φορείς και σωστή διάταξη. Θα πρέπει να προστεθεί η χρήση του κτιρίου και τα ενεργειακά χαρακτηριστικά. Αν όντως πιστεύουμε στην πράσινη ανάπτυξη, αυτό θα πρέπει σημειολογικά να αποτυπωθεί στο νομοσχέδιο και όχι σε ΚΥΑ.

 

 

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ ΠΑΡΚΑ (άρθρο 12)

ΧΩΡΟΤΑΞΙΑ-ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑ-ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ (άρθρα 11+13)

 

Σε γενικές γραμμές οι διατάξεις που αναφέρονται στα επιχειρηματικά πάρκα κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση, με την επιφύλαξη της συνύπαρξης επιχειρήσεων διαφορετικού βαθμού όχλησης που πιθανόν προκαλέσουν κάποια δυσλειτουργία.

Πρέπει να ελεγχθεί το τι δραστηριότητες θα γίνουν μέσα στα πάρκα και αυτό θα ελεγχθεί με τους ΚΑΔ που θα δηλώνουν ώστε να αποφύγουμε επιχειρήσεις με τοξικά ή χημικά ή υποτιθέμενες ανακυκλώσεις που θα είναι πολύ επιβαρυντικές για το περιβάλλον, ειδικά στη Δυτική Αττική και περιοχές του Πειραιά.

Η στρατηγική της ενίσχυσης της βιομηχανικής δραστηριότητας στην Αττική πρέπει να γίνει με ιδιαίτερη προσοχή και να μην αλλοιωθεί ο χαρακτήρας των επιχειρηματικών πάρκων. Να διευκρινιστεί αν ο νόμος περιλαμβάνει και τις υφιστάμενες εταιρίες (σχόλια στη διαβούλευση)

Η αυτόματη αντικατάσταση τη όχλησης από την περιβαλλοντική κατάταξη μπορεί να φαίνεται ότι διευκολύνει τις διαδικασίες, αποτελεί όμως κερκόπορτα για να συγκεντρωθούν δραστηριότητες που δεν ομογενοποιούνται και δε διευκολύνουν την ομαλή λειτουργία ενός επιχειρηματικού πάρκου, ενώ εκφράζεται και έντονη ανησυχία από τα βιοτεχνικά επιμελητήρια.

Υπάρχουν διατάξεις που έχουν προκαλέσει αντιδράσεις από τους δημάρχους και την ΚΕΔΕ, η οποία δεν ήταν παρούσα χθες στη συνεδρίαση των φορέων, και αφορούν στη μεταβίβαση αρμοδιοτήτων που ασκούνται από τους δήμους (καθαριότητα, φωτισμός κοινόχρηστων χώρων, συλλογή απορριμμάτων κ.α.) στην ΕΑΝΕΠ ή την ΕΔΕΠ με μια έγγραφη μόνο δήλωσή τους. Δηλαδή, δεν απαιτείται η συναίνεση του δήμου, κάτι που ίσχυε λογικά ως τώρα, αλλά η βούληση της ΕΑΝΕΠ ή της ΕΔΕΠ!

Επίσης, προκαλείται απώλεια πόρων για τους δήμους από τον επανυπολογισμό του ΤΑΠ (σύμφωνα με την έκθεση του ΓΛΚ) Μάλιστα, υποστηρίζεται ότι εγείρεται ζήτημα συνταγματικότητας και αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να το εξετάσουμε σοβαρά.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ (άρθρο 14)

Απελευθέρωση διαδικασιών για την άσκηση επαγγελματικής δραστηριότητας.

Στην παράγραφο 10 θα πρέπει να προσδιορίζονται συγκεκριμένα χρονικά περιθώρια υιοθέτησης προτύπων, ώστε να μην καθυστερούν οι επενδύσεις.

 

ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ (άρθρα 15-18)

Στο άρθρο 17 αίρεται το κώλυμα να είναι κάποιος μέλος δασικού συνεταιρισμού όταν ο σύζυγος ή συγγενής πρώτου βαθμού είναι έμπορος ξυλείας. Ποια η χρησιμότητα αυτής της διάταξης;

ΕΛΕΓΧΟΣ ΚΑΙ ΕΠΟΠΤΕΙΑ (άρθρο 19)

Σε όλο το νομοσχέδιο δημιουργείται ένα παράλληλο σύστημα ελεγκτικού μηχανισμού από τον ιδιωτικό τομέα, παράλληλο με τον μηχανισμό του κράτους. Πρέπει να διασφαλιστεί η αξιοπιστία

ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ

ΑΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗ ΚΑΙ ΕΛΕΓΧΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΩΝ ΚΕΡΑΙΩΝ ΣΤΗΝ ΞΗΡΑ (20-42)_

Διατάξεις που ρυθμίζουν το τοπίο και προετοιμάζουν τις συνθήκες για την εισαγωγή της ψηφιακής τεχνολογίας στην καθημερινή μας λειτουργία, την επιχειρηματικότητα, τις υπηρεσίες του δημοσίου κ.α.

Παρά το γεγονός ότι οι διαδικασίες μοιάζουν να απλοποιούνται, υπάρχουν ασάφειες και ελλείψεις που μπορεί να οδηγήσουν σ ψηφιακή γραφειοκρατία. Επίσης, δεν μπορώ να μην επισημάνω ότι διορθώνονται αρκετές διατάξεις του νομοσχεδίου Ν.4623/2019 που ψηφίστηκε πρόσφατα.

Ο πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Ατομικής Ενέργειας εμφανίστηκε ιδιαίτερα καθησυχαστικός τόσο όσον αφορά στην εκπεμπόμενη ακτινοβολία όσο και με τον αριθμό των κεραιών που ήδη λειτουργούν, ενώ χαρακτήρισε τα όρια ικανοποιητικά και σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Λέγεται, μάλιστα, ότι τα όρια αυτά είναι από τα υψηλότερα στην Ε.Ε.

Ανάλογα καθησυχαστικός ήταν και ο πρόεδρος της ΕΕΕΤ, παρά τις χίλιες περίπου ακροάσεις που έγιναν με τους παρόχους κεραιών, με ευθύνη βέβαια και της διοίκησης για τις όποιες καθυστερήσεις.

Δεν διακατεχόμαστε από τεχνοφοβική προσέγγιση, απλά θα θέλαμε να είμαστε βέβαιοι ότι θα υπάρχει άμεση εναρμόνιση με τα νέα ευρωπαϊκά πρότυπα, όταν αυτά καθοριστούν, με γνώμονα την ασφάλεια των πολιτών αλλά και στόχο την ταχύτερη δυνατή μετάδοση της πληροφορίας στη νέα ψηφιακή οικονομία.

ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ (άρθρα 43-52)

Το Εθνικό Ευρυζωνικό Σχέδιο είναι μια σωστή πρωτοβουλία για την ανάπτυξη σύγχρονων δικτυακών υποδομών, όπως οι οπτικές ίνες, τα δίκτυα πέμπτης γενιάς, δίκτυα Wi-Fi και υποδομές έξυπνων πόλεων. Επειδή σε μια ανάλυση γράφτηκαν δύο πόλεις, η Καλαμάτα και τα Τρίκαλ ως χώροι πιλοτικής εφαρμογής, θέλω να ρωτήσω αν ισχύει και ποια είναι τα κριτήρια που επελέγησαν.

Εθνικό πρόγραμμα απλούστευσης διαδικασιών, παρατηρητήριο γραφειοκρατίας, επιτροπές , διευθύνσεις, τμημάτων ενισχύουν την ψηφιακή γραφειοκρατία ενώ χαρακτηριστικά στο παρατηρητήριο κατά της γραφειοκρατίας περιγράφεται το τι θα κάνει η δομή, αλλά απουσιάζει το πώς, εξουσιοδοτώντας εν λευκώ τον υπουργό!

ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ (άρθρα 53-74)

Είδαμε όλοι χθες την αντίδραση και την ισχυρή αντίθεση των εκπροσώπων των εργαζομένων στις προωθούμενες διατάξεις. Μίλησαν για απορρύθμιση της ήδη απορρυθμισμένης αγοράς εργασίας, για την αναγκαιότητα να επιστρέψει ο καθορισμός του κατώτατου μισθού στους κοινωνικούς εταίρους.

Επισήμαναν τον κίνδυνο ανταγωνισμού κόστους εργασίας αντί για επέκταση των κλαδικών συμβάσεων και την κατάχρηση της υπαγωγής στο καθεστώς της επιχείρησης που παρουσιάζει προβλήματα με ανάπτυξη ειδικών οικονομικών ζωνών υποκατώτατου μισθού .

Κάθετη διαφωνία στην εν λευκώ εξουσιοδότηση στον υπουργό, στις διατάξεις για τη διαιτησία, την επικράτηση των τοπικών έναντι των συλλογικών συμβάσεων, τον τρόπο που θα καταρτιστούν τα μητρώα εργοδοτών και εργαζομένων (ακόμα και ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ διαφώνησε).

Από την άλλη, ο υπουργός εργασίας υπεραμύνθηκε για μία ακόμα φορά των διατάξεών του, επιμένοντας ότι θα φέρουν σωρευτικά ανάπτυξη 5% τα επόμενα 10 χρόνια (συνολικά το νομοσχέδιο), κάτι στο οποίο συνηγόρησαν και οι εκπρόσωποι του ΣΕΒ.

Εμείς διαφωνούμε κάθετα με τη λογική του υπουργού και τις ενισχυμένες αρμοδιότητες παρέμβασής του στα συνδικαλιστικά δικαιώματα και τον καλούμε να επανεξετάσει τις αποφάσεις του λαμβάνοντας υπ’όψιν τις σφόδρες αντιδράσεις των εργαζομένων.

Σε όλες τις διατάξεις κυριαρχεί η λογική της εσωτερικής υποτίμησης, ενώ μειώνονται δραστικά τα δικαιώματα και οι αμοιβές των εργαζομένων.

Ακόμα και οι διατάξεις για τις ατομικές εργασιακές σχέσεις, που τόσο διαφημίζονται, προσθέτουν βάρη στις επιχειρήσεις (όπως η διάταξη του άρθρου 60) ή δεν έχουν πρακτικό αντίκρισμα ( όπως η διάταξη του άρθρου 59 αν δεν εντατικοποιηθούν δραστικά οι έλεγχοι)

Σε σχέση με τη διάταξη του άρθρου 69, έχουμε καταθέσει ερώτηση, ζητώντας την αναλυτική κατάσταση των επιχειρήσεων που υποβάλλουν την ΑΠΔ και οφείλουν στα ασφαλιστικά ταμεία ( και τα ποσά που οφείλουν) και περιμένουμε την απάντηση.

ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΣΥΓΧΡΟΝΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΗ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ (άρθρα 75-80)

Διατάξεις προς τη σωστή κατεύθυνση που δε λύνουν, όμως, το πρόβλημα. Το ζήτημα δεν είναι η διαδικασία κατάθεσης των δικογράφων αλλά το ότι καθυστερεί η έκδοση των αποφάσεων από τους δικαστές. Εμείς είμαστε θετικοί στον εκσυγχρονισμό των δικονομικών διαδικασιών. Θα πρέπει, ίσως, να επανεξεταστεί το άρθρο 78, αφού η αναγραφή του ΑΦΜ στο εναρκτήριο δικόγραφο αποδεικνύεται προβληματική και στην πολιτική δικονομία ακόμα.

ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ  (άρθρα 81-83)

Συντμήσεις διαδικασιών που εγκυμονούν κάποιους κινδύνους (φορείς)

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ (άρθρο 84)

Για ποιο λόγο δεν προβλέπεται η θεσμική συμμετοχή της ΕΣΕΕ;

ΓΕΜΗ  (άρθρα 85-116)

Είμαστε θετικοί στην απλοποίηση των διαδικασιών χωρίς, όμως, να υπονομεύουμε την αξιοπιστία τους. Το ΓΕΜΗ το ξεκινήσαμε εμείς, ήταν μια τομή που αγκαλιάστηκε από τον επιχειρηματικό κόσμο και τους επαγγελματίες.

Η καταχώρηση χωρίς τον έλεγχο πληρότητας και νομιμότητας μειώνει τη θεσμική αξία του εμπορικού μητρώου. Μητρώο που λειτουργεί, σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, ως μηχανισμός αξιόπιστης πληροφόρησης για τους συναλλασσόμενους στην αγορά και ως αρχή προστασίας του δημοσίου συμφέροντος.

Για τις πολύ μεγάλες επιχειρήσεις επιμένουμε ότι θα πρέπει να περάσουν στην αρμοδιότητα της κεντρικής υπηρεσίας ΓΕΜΗ του υπουργείου για να διασφαλιστεί ο πλήρης και πραγματικός έλεγχος.

Σε αυτή τη κατεύθυνση ζητούμε να επανεξεταστούν τα άρθρα 102 και 103, ενώ θα πρέπει να διασφαλιστεί η διάκριση των αμιγών επιμελητηρίων και η επιλογή υπηρεσίας μίας στάσης με βάση τον ΚΑΔ και το μέγεθος της επιχείρησης, όπως ζητούν τα βιοτεχνικά και επαγγελματικά επιμελητήρια Αθηνών.

Επίσης, θα πρέπει να ενισχυθούν τα επιμελητήρια με προσωπικό ώστε να στελεχώσουν τις υπηρεσίες ΓΕΜΗ, να προβλεφθεί μεταβατική περίοδος και να διευκολυνθούν οι μετατάξεις μεταξύ επιμελητηρίων και η μεταφορά υπαλλήλων των αστικών εταιριών στα επιμελητήρια και προς αυτή την κατεύθυνση έχουν κατατεθεί προτάσεις από την ομοσπονδία συλλόγων υπαλλήλων επιμελητηρίων και διάφορα επιμελητήρια να τη χώρα, όπως το επιμελητήριο Ηρακλείου.

ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΤΥΠΟΥ ( άρθρο 117)

ΕΘΝΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ (άρθρα 118-141)

Κείμενο διαχειριστικού και διοικητικού χαρακτήρα και όχι ένα ολοκληρωμένο σχέδιο στρατηγικής για την ανάπτυξη με στόχους και προτεραιότητες για την οικονομία και την απασχόληση.

Καμία στοχοθεσία και κατανομή πόρων, απλά κοκορομαχία με την αντιπολίτευση για τους επιλέξιμους άξονες και τη σκοπιμότητα επιλογών. Μόνο κριτήριο η συμπληρωματικότητα δράσεων που υλοποιούνται από τα προγράμματα ΕΣΠΑ και παντελής απουσία πρωτογενούς αναπτυξιακού σχεδιασμού που θα λαμβάνει υπ’όψιν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τις ανάγκες της οικονομίας και της χώρας.

Επαναλαμβάνω, όπως και στην επί της αρχής συζήτηση, στο Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης απουσιάζει πλήρως ο αναπτυξιακός σχεδιασμός για τα επόμενα χρόνια, οι βασικοί άξονες οποιασδήποτε αναπτυξιακής πολιτικής, οι προτεραιότητες, οι στόχοι και τα χρηματοδοτικά εργαλεία.

Χαρακτηριστική είναι η αναφορά του άρθρου 120 όπου αναγράφεται ότι ‘’το υπουργείο καταρτίζει το ΕΠΑ με βάση τις κατευθύνσεις και τις ανάγκες που προκύπτουν από ένα σχέδιο ανάπτυξης της χώρας για την παραγωγική ανάταξη και την κοινωνική συνοχή’’!

Η συγκεντρωτική αλλά και συνάμα στρεβλή λογική του Ν/Σ αποτυπώνεται στο άρθρο 122, όπου ο υπουργός αποφασίζει τι ποσοστό θα κατανεμηθεί για την ανάπτυξη του ίδιου του δημοσίου κα τι ποσοστό θα για την ανάπτυξη του ιδιωτικού τομέα. Καλό θα ήταν να σπάσει σε δύο κομμάτια (δημόσιος-ιδιωτικός), να ορίζεται με νόμο το συνολικό budget και να αποφασίζει ο υπουργός ανάπτυξης για τον ιδιωτικό τομέα και ο υπουργός εσωτερικών για το δημόσιο τομέα.

Χρειαζόμαστε μια διευκρίνιση από τον υπουργό για τις δράσεις διαχείρισης των μεταναστευτικών ροών. Τι έχει ακριβώς στο μυαλό του και με ποια αναπτυξιακή διάσταση;

Στο άρθρο 123, η κατάρτιση του ΕΠΑ πρέπει να γίνεται με συμμετοχή όχι μόνο των κοινωνικών φορέων αλλά και του επιχειρηματικού κόσμου. Η οριστικοποίηση καλό θα ήταν να μη γίνεται απλά με μία υπουργική απόφαση, χαρακτηριστικό του συγκεντρωτικού χαρακτήρα του Ν/Σ.

Στο άρθρο 124 η αναθεώρηση είναι γενική και επομένως εύχρηστη, με αποτέλεσμα το ΕΠΑ να τροποποιείται διαρκώς.

Στο άρθρο 128 να επιτρέπεται με ΚΥΑ εύλογη (μέχρι 20%) αναθεώρηση του αρχικού σχεδίου, αλλιώς να αλλάζει ο νόμος. Αυτό ως αντικίνητρο να κάνει ο κάθε υπουργός ό,τι θέλει! Επίσης, να προβλεφθεί ετήσιος απολογισμός δράσεων.

Στο άρθρο 129 η διατύπωση ‘’ για την ένταξη συγκεκριμένων έργων στρατηγικής σημασίας δεν απαιτείται πρόσκληση και αρκεί η πρόθεση χρηματοδότησης προς τον φορέα υλοποίησης του συγκεκριμένου έργου’’ γεννά εύλογους προβληματισμούς. Ποια τα κριτήρια (των συγκεκριμένων έργων) και ποιες οι προδιαγραφές των έργων στρατηγικής σημασίας; Να καθορίζονται με νόμο και όχι με ΚΥΑ και οι προδιαγραφές και τα κριτήρια.

Χαρακτηριστική είναι, επίσης, η διάταξη της παραγράφου 3 του άρθρου 139 όπου ο υπουργός μπορεί να αλλάξει το χρονοδιάγραμμα κατάρτισης και έγκρισης του πρώτου ΕΠΑ, κάτι που θα έπρεπε να αποτελεί αντικείμενο διυπουργικής επιτροπής τουλάχιστον, αφού αφορά συνολικά τον εθνικό αναπτυξιακό σχεδιασμό.

 

ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ (άρθρα 142-147)

Εθνικό συμβούλιο έρευνας τεχνολογίας και καινοτομίας : σωστή διάταξη. Ακούστηκαν επιφυλάξεις για τη μεταφορά της γενικής γραμματείας έρευνας και τεχνολογίας στο υπουργείο ανάπτυξης από διάφορους φορείς.

ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ (άρθρα 148-164)

Τακτοποιούνται μια σειρά από ασύνδετες διατάξεις μερικές από τις οποίες εγείρουν σοβαρούς προβληματισμούς ως προς τη σκοπιμότητα εισαγωγής τους σε αυτό το πολυνομοσχέδιο. Εδώ φαίνεται η κακή νομοθέτηση και η αποσπασματικότητά του.

Το 149 χαιρετίστηκε στην ακρόαση φορέων

Το 150 διευκολύνει τη διαδικασία

Το 151 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ και αντιφατικό με το χαρακτήρα του νομοσχεδίου (προέγκριση)

Το 158 (ΟΣΕΚΑ) αναστολή υποχρέωσης ονομαστικοποίησης μετοχών

Το 164 σωστό (παράταση επενδυτικών σχεδίων)

ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ (άρθρο 165)

Προς τη σωστή κατεύθυνση

ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ (άρθρα 166-172)

Επανέρχονται οι διατάξεις σχετικά με το σύστημα εισαγωγής στα τριτοβάθμια ιδρύματα με τα άρθρα 166-167

Για τη διάταξη του άρθρου 168 που αφορά στα πειραματικά σχολεία υπάρχουν ασάφειες και κενά σχετικά με τον τρόπο επιλογής των μαθητών που θα φοιτήσουν στα πρότυπα και πειραματικά σχολεία.

Τα άρθρα 169-171 προσπαθούν να δώσουν λύση στο ζήτημα της επαγγελματικής αναγνώρισης πτυχίων ξένων πανεπιστημίων και κολλεγίων και της επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλων σπουδών.. Η ρύθμιση είναι σχετικά συνεπής με το πνεύμα της κοινοτικής οδηγίας 36/2005 και σέβεται τις αρχές του ευρωπαϊκού δικαίου.

Βέβαια, στην πράξη εισάγεται η επαγγελματική ισοδυναμία πτυχίων των ιδιωτικών πανεπιστημίων του εξωτερικού με πτυχία των δικών μας δημοσίων πανεπιστημίων με ό,τι έννομες συνέπειες αυτό μπορεί να παράγει, χωρίς να έχει αναθεωρηθεί το άρθρο 16 του Συντάγματος.

Υπεύθυνο είναι το αυτοτελές τμήμα εφαρμογής της ευρωπαϊκής νομοθεσίας του υπουργείου Παιδείας ή τα επιμελητήρια ή και οι δύο και πως αυτό θα διευκολύνει τη γραφειοκρατία; (σύγχυση στα άρθρα 169-170). Να ξεκαθαριστεί.

Επίσης, ενώ σε όλες τις διατάξεις του νομοσχεδίου κυριαρχεί μια λογική κατάργησης παραβόλων και επιβαρύνσεων, στο άρθρο 169 προβλέπεται παράβολο 100 ευρώ υπέρ του Δημοσίου! Για τν αυτονόητη διαδικασία αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων που είναι ευθύνη της πολιτείας;

Με το άρθρο 172 ρυθμίζεται εντελώς αποσπασματικά το πλαίσιο μεταπτυχιακών σπουδών με μια διάταξη που αίρει το πλαφόν των αμοιβών των μελών ΔΕΠ, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το κόστος των μεταπτυχιακών προγραμμάτων.

Είναι μεγάλη η συζήτηση για τη δυνατότητα να φοιτήσει κάποιος σε ένα μεταπτυχιακό πρόγραμμα και η ευθεία συσχέτιση της κατοχής μεταπτυχιακών τίτλων με τη δυνατότητα να βρει δουλειά (αναγνωρίζεται σε όλες τις έρευνες).

Επίσης, το ζήτημα του περιεχομένου των προγραμμάτων και κατά πόσο ενσωματώνουν γνωστικά αντικείμενα που θα έπρεπε να αποτελούν τμήμα των προπτυχιακών σπουδών. Εδώ το θέμα ρυθμίζεται εντελώς περιπτωσιολογικά αντί να έρθει ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο

ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΠΟΛΙΤΗ (άρθρα 173-174)

Αναιρούν προεδρικό διάταγμα και συστήνουν νέες αμειβόμενες θέσεις

ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΕΠΙΤΕΛΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ (άρθρα 175-177)

Χαρακτηριστικό της κακής νομοθέτησης ότι έρχονται 36 τροποποιήσεις του νόμου για το επιτελικό κράτος, ο οποίος παρουσιάστηκε ως τομή για τη νομοθεσία και τη διοίκηση, λιγότερο από 2 μήνες μετά την ψήφισή του.

Περίεργη η δυνατότητα οικονομικής και διοικητικής υποστήριξης της γενικής γραμματείας του πρωθυπουργού στα ιδιαίτερα γραφεία υπουργών.

Επίσης, η κυβέρνηση νομοθετεί για τις απολαβές των διευθυντών των γραφείων υπουργών με τις υψηλότερες αποδοχές.

ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΏΝ (άρθρα 178-188)

Με τα άρθρα ρυθμίζονται διάφορα ζητήματα των ΟΤΑ ενώ για 4η φορά τροποποιούνται διατάξεις του νομοσχεδίου που ψηφίστηκε τον Αύγουστο, δείχνοντας την προχειρότητα με την οποία συντάχθηκε.

Με το άρθρο 179 δίνεται η δυνατότητα σε ιδιώτες να ασκήσουν το έργο που έκαναν οι υπηρεσίες των δήμων, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις. Άλλο η αντικειμενική αδυναμία και άλλο η υποκατάσταση των υπηρεσιών από ιδιωτικούς φορείς

Αξιοσημείωτη η διάταξη του άρθρου 185 που όχι μόνο θεσπίζει τη δια περιφοράς συνεδρίαση των οργάνων της τοπικής αυτοδιοίκησης, αλλά έχει αναδρομική ισχύ προβλέποντας ρητά ότι παύουν οι διώξεις που έχουν ασκηθεί για ανάλογες καταστάσεις στο παρελθόν ή τίθενται στο αρχείο. Με νόμο του ελληνικού κράτους!

Αλήθεια σε τι μπορεί να αφορούν αποφάσεις δια περιφοράς ώστε να έχουν ασκηθεί διώξεις και γιατί σπεύδει η κυβέρνηση να τις καλύψει;

Η διάταξη είναι φωτογραφική και πρέπει να αποσυρθεί, σίγουρα ως προς το σκέλος της αναδρομικότητας.

ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΠΟΔΟΜΩΝ (άρθρο 189)

Σωστή διάταξη καθώς αποκαθιστά μια αδικία που προέκυψε με την έκδοση του Π.Δ. 71/2019 και οδηγούσε χιλιάδες μικρούς εργολήπτες εκτός αγοράς εργασίας, αφού δεν προέβλεπε δυνατότητα εγγραφής τους στα νομαρχιακά μητρώα, ούτε μεταβατική περίοδο προσαρμογής.

ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΑ ΠΑΙΓΝΙΑ (άρθρα 190-204)

Η ΕΕΕΠ θεωρεί ότι ρυθμίζεται η αγορά παιγνίων με αυτό το νομοσχέδιο. Οι διατάξει ήρθαν τελείως αιφνιδιαστικά για ευνόητους λόγους και ότι διασφαλίζονται τα δημόσια έσοδα. Την ίδια στιγμή που οι εταιρίες θεωρούν υπερβολικά μεγάλο το τίμημα για την έκδοση άδειας σε σχέση με τια άλλες ευρωπαϊκές χώρες, άγνωστο παραμένει το αν έχει εισπραχθεί ως τώρα το πρόστιμο 187 εκ. ευρώ που επιβλήθηκε η ΑΑΔΕ σε 3 εταιρίες για φορολογικές οφειλές δύο ετών! Γνωρίζει κάτι ο υπουργός; Έχουν επιβληθεί πρόστιμα για φοροδιαφυγή σε εταιρίες και τι έκβαση είχαν οι υποθέσεις; Υπάρχουν φορολογικές εκκρεμμότητες άλλων εταιριών;

Σοκάρει η αναφορά του προέδρου πρακτόρων ΟΠΑΠ ότι στην black list της ΕΕΕΠ φιγουράρουν 2708 εταιρίες που λειτουργούν παράνομα. ‘Οσον αφορά στα VLTS είναι σωστή η παρατήρηση να ισχύσει στο διαδίκτυο το ίδιο αυστηρό πλαίσιο που ισχύει και στα πρακτορεία του ΟΠΑΠ.

Γιατί το υπουργείο επιλέγει την ανοικτού τύπου διαδικασία και όχι διαγωνισμό;

ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ (άρθρα 205-210)

Τροποποιήσεις σε χωρικά σχέδια και δεν υφίσταται η ανάγκη προέγκρισης ( αντίδραση από φορείς) με κίνδυνο ενίσχυσης του σημειακού χαρακτήρα των ρυθμίσεων, όπως αναφέρθηκε και στην τοποθέτηση της εκπροσώπου του συλλόγου ελλήνων μηχανικών πολεοδομίας, χωροταξίας και περιφερειακής αναπτυξης

ΠΟΘΕΝ ΕΣΧΕΣ (άρθρο 211)

 

ΑΜΟΙΒΕΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ (άρθρο 212)

Επιχειρείτε να αυξήσετε τις αποδοχές των διευθυντικών στελεχών των οργανισμών που υπάγονται στο υπερταμείο, όπως επιχείρησε και η προηγούμενη κυβέρνηση πριν τελικά αποσύρει τη διάταξη. Σας καλούμε να την αποσύρετε και εσείς και να δείτε τον αναπτυξιακό ρόλο του υπερταμείου.

Ένα πολυνομοσχέδιο με υπογραφές 17 υπουργών και 212 άρθρα εκ των οποίων το 1/3 δεν μπήκε ποτέ σε διαβούλευση είναι πολύ απλά προϊόν κακής νομοθέτησης, όπως το επιβεβαίωσε και ο πρόεδρος του ΤΕΕ στη χθεσινή ακρόαση φορέων.

Είναι, όμως, ενδεικτικό του τρόπου με τον οποίο κινείται η κυβέρνηση στην προσπάθειά της να περάσει πάση θυσία διατάξει που απηχούν στην ιδεολογική της ατζέντα και τακτοποιούν τα δικά της στελέχη.

Εμείς διαφωνούμε με αυτή τη φιλοσοφία, με τον τρόπο που νομοθετείτε, με την απουσία αναπτυξιακού σχεδιασμού από ένα νομοσχέδιο που εσείς και μόνο το βαφτίσατε αναπτυξιακό.

Συμφωνούμε σε μια σειρά από άρθρα, όπως ήδη είπαμε, κάνοντας όμως συγκεκριμένες προτάσεις και διορθώσεις που ελπίζουμε να ληφθούν υπ’όψιν.

Θα τοποθετηθούμε στη δεύτερη ανάγνωση και θα καταθέσουμε συγκεκριμένες νομοθετικές ρυθμίσεις και ευελπιστούμε να γίνουν δεκτές από τον υπουργό.

Back To Top