skip to Main Content
Ομιλία στο Νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών «Κρατική αρωγή προς επιχειρήσεις και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς για θεομηνίες, επείγουσες ρυθμίσεις για τη στήριξη της οικονομίας, συμπληρωματικός κρατικός προϋπολογισμός και συνταξιοδοτική ρύθμιση».

Ομιλία στο Νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών «Κρατική αρωγή προς επιχειρήσεις και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς για θεομηνίες, επείγουσες ρυθμίσεις για τη στήριξη της οικονομίας, συμπληρωματικός κρατικός προϋπολογισμός και συνταξιοδοτική ρύθμιση».

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Συζητούμε σήμερα το νομοσχέδιο για την απλοποίηση των διαδικασιών στην έναρξη των οικονομικών δραστηριοτήτων, αλλά καλό θα ήταν πριν μπούμε στις διατάξεις του νομοσχεδίου να δούμε ποια είναι η κατάσταση σήμερα για τις υφιστάμενες επιχειρήσεις, τις οποίες καλείτε να πληρώσουν τέλος επιτηδεύματος καθ’ ολοκληρία για μια χρονιά που κατά το ήμισυ ήταν κλειστές!

Σύμφωνα με την τελευταία ετήσια έκθεση της ΕΣΕΕ, 4 στις 10 επιχειρήσεις χαρακτηρίζονται ‘’απειλούμενες’’, χάνοντας έσοδα και σωρεύοντας χρέη. Μάλιστα, ο αριθμός τους είναι διπλάσιος από πέρυσι, με τον πρόεδρο της ΕΣΕΕ να δηλώνει ευθέως ότι ‘’απειλείται η βραχυπρόθεσμη βιωσιμότητα των εγχώριων επιχειρήσεων’’.

Σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνα του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ διπλασιάστηκαν οι επιχειρήσεις που έκλεισαν με ζημιές το 2020, ενώ το 70% των επιχειρήσεων δηλώνουν πτώση τζίρου.

Ο Υπουργός ανακοίνωσε ότι η πτώση τζίρου ήταν μικρότερη με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ξεχάσατε όμως να πείτε ότι τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ βασίζονται σε δείγματα επιχειρήσεων με ετήσιο τζίρο πάνω από 140.000 ευρώ

ΕΠΙΣΗΣ

  • 1 στις 3 επιχειρήσεις καθυστερεί τις δόσεις δανείων, ενώ 1 στις 2 δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις δανειακές υποχρεώσεις. Ταυτόχρονα, ήδη τα funds ξεκίνησαν να ζητούν δόσεις δανείων υπό την απειλή κατασχέσεων και πλειστηριασμών αφού οι ίδιοι οι servicers προσβλέπουν σε 250.000 πλειστηριασμούς ακινήτων την επόμενη πενταετία. 50.000 το χρόνο.
  • 1 στις 4 επιχειρήσεις δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της για το ενοίκιο και την εφορία. Με βάση τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, τα νέα ληξιπρόθεσμα χρέη ανήλθαν στο 1,62 δις ευρώ το πρώτο δίμηνο του 2021 και αυτά προστίθενται στα πάνω από 7 δις νέα ληξιπρόθεσμα του 2020.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Σε 1.290.000 οφειλέτες έχουν ήδη επιβληθεί κατασχέσεις μισθών και λογαριασμών από την ΑΑΔΕ, ενώ 4.140.400 ΑΦΜ έχουν ανοικτούς λογαριασμούς με την εφορία.

Το συνολικό ιδιωτικό χρέος υπερβαίνει τα 240 δις ευρώ, χωρίς να περιλαμβάνονται σε αυτό οι αγνώστου ύψους οφειλές μεταξύ ιδιωτών, οφειλές σε ΔΕΚΟ και προμηθευτές.

Το ξέρετε; Και πολύ καλά μάλιστα,

Γι’αυτό και φέρνετε νομοθετικές ρυθμίσεις για το ακατάσχετο ενισχύσεων

  • Για αποζημιώσεις αγροτών λόγω covid-19
  • Για αγορά θερμαντικών σωμάτων μέσω ΕΣΠΑ
  • Σήμερα για την επιδότηση των επαγγελματιών της εστίασης μέσω ΕΣΠΑ

Τι κάνετε για το ιδιωτικό χρέος;

Στέλνετε επαγγελματίες και πολίτες στο νέο πτωχευτικό κώδικα, χωρίς προστασία πρώτης κατοικίας και χωρίς εχέγγυα ότι θα εξαντληθεί ο μέγιστος αριθμός δόσεων στον εξωδικαστικό, αφού είναι ίδιος με αυτόν του ΣΥΡΙΖΑ που απέδωσε 2268 ρυθμίσεις σε 3,5 χρόνια.

Έχετε σχέδιο για την επανεκκίνηση της οικονομίας;

Φοβάμαι πως όχι

Χρειάζεται ρευστότητα, μακροχρόνια ρύθμιση οφειλών και επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών για 4 τουλάχιστον μήνες μετά το άνοιγμα της αγοράς.

Γιατί; Γιατί το άνοιγμα της αγοράς δε συνεπάγεται επιστροφή στους προ πανδημίας τζίρους.

Η πτώση τζίρου το τρίτο τρίμηνο του 2020 ξεπέρασε τα 13 δις με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ με την αγορά ανοικτή και τον τουρισμό σε λειτουργία.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Μπορεί η κυβέρνηση να επαίρεται ότι ξεπέρασε τον ΣΥΡΙΖΑ στο δείκτη ανταγωνιστικότητας του IMD, βελτιώνοντας τη θέση της χώρας κατά 9 θέσεις αλλά σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της ΤτΕ η διαρθρωτική ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας παραμένει συγκριτικά χαμηλή σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, με σημαντικότερη πρόκληση τη βελτίωση της πρόσβασης των επιχειρήσεων στη χρηματοδότηση.

Δεν είναι τυχαίο ότι στη σελίδα 131 του σχεδίου για το Ταμείο Ανάκαμψης μιλάτε για ανάγκη βελτίωσης του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και απλοποίησης του ρυθμιστικού πλαισίου.

Και αυτό, 21 μήνες μετά τις εκλογές. Και ρωτώ:

Πόσες υπουργικές αποφάσεις ή ΠΔ εκδώσατε σε εφαρμογή του 4442/2016 ως σήμερα για να υπαγάγετε σε καθεστώς γνωστοποίησης ή έγκρισης κάποια οικονομική δραστηριότητα;

Το ίδιο ερώτημα απευθύνεται και στην πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ.

Τα αποτελέσματα είναι, δυστυχώς, πενιχρά.

Γι’ αυτό και δίνετε εκ νέου παράταση στη σχετική προθεσμία με το άρθρο 14

Και αποδεικνύουν ότι παρά τις καλές προθέσεις, οι νόμοι αργούν να εφαρμοστούν.

Και το νομοσχέδιο που συζητούμε, παρά το ότι κανείς δεν θα μπορούσε να διαφωνήσει με την αρχή του- την απλοποίηση άρα και την επιτάχυνση των διαδικασιών έναρξης οικονομικής δραστηριότητας- προβλέπει την έκδοση 41 αποφάσεων, για τις οποίες ο κ. Γεωργιάδης δεσμεύτηκε ότι θα εκδοθούν μέχρι το Σεπτέμβριο, χωρίς όμως να μας εξηγεί γιατί οι 30 σχεδόν αποφάσεις του ‘’Επενδύω στην Ελλάδα και άλλες διατάξεις’’ του Οκτωβρίου του 2019 δεν έχουν όλες εκδοθεί ως σήμερα.

Είναι μόνο αστοχία του υπ. Ανάπτυξης;

Όχι βέβαια.

Ο ίδιος ο ΣΕΒ στο δελτίο του για τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό της χώρας επισημαίνει το χαμηλό βαθμό ψηφιακής ωριμότητας της χώρας, καυτηριάζοντας την καθυστέρηση 100 και πλέον αποφάσεων του κώδικα ψηφιακής διακυβέρνησης.

Ακόμα και στο δυνατό σας χαρτί, για το οποίο ο κόσμος σας ψήφισε, την αλλαγή της φορολογίας τα δεδομένα δεν προσφέρονται για πανηγυρισμούς.

Στο δείκτη φορολογικής ανταγωνιστικότητας του Tax Foundation (ο οποίος εξετάζει πάνω από 40 μεταβλητές φορολογικής πολιτικής) η Ελλάδα παραμένει στην 29η θέση και φέτος ανάμεσα σε 36 χώρες.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Παρά το γεγονός ότι οι διατάξεις που συζητούμε διευκολύνουν την επιχειρηματικότητα, στη μεγάλη τους πλειοψηφία οι εμπλεκόμενοι φορές εξέφρασαν επιφυλάξεις ή και διαφωνίες. Κοινό σημείο ανησυχίας η απουσία επαρκούς πλαισίου ελέγχου, το οποίο να διασφαλίζει ότι δε θα γίνει κατάχρηση του νέου πλαισίου, φόβος που εκφράζεται και στην έκθεση αξιολόγησης συνεπειών ρύθμισης.

Στην περίπτωση πχ των συνεργείων αυτοκινήτων, είναι εύλογη η ανησυχία για την έλλειψη του κατάλληλου τεχνικού προσωπικού και μηχανολογικού εξοπλισμού από μια επιχείρηση που θα λειτουργήσει χωρίς να ελεγχθεί και αυτό γιατί προκύπτουν προφανή θέματα ασφάλειας, ιδιαίτερα από τη στιγμή που δεν έχει τεθεί σε λειτουργία το ψηφιακό μητρώο.

Ίσως θα έπρεπε να το επανεξετάσουμε.

Επίσης, εύλογη είναι η αντίδραση των εκμισθωτών θαλασσίων μέσων αναψυχής τόσο για το μεγάλο χρονικό διάστημα που απαιτείται για την έγκριση της άδειας αλλά και για το ρίσκο της επένδυσης που απαιτείται να γίνει χωρίς να έχει διασφαλιστεί η έγκριση.

Εμείς επιμένουμε ότι η αρμοδιότητα ελέγχου των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος που σχετίζονται με τον τουρισμό (άρθρα 18-24) πρέπει να ασκείται από τους δήμους ή την περιφέρεια.

Στο άρθρο 25 για όσα ορειβατικά καταφύγια λειτουργούν χωρίς άδεια, δίνετε παράταση του σήματος ενώ καταργείτε τα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί.

Στο άρθρο 28, όσον αφορά τα κέντρα αποθήκευσης επικίνδυνων ουσιών μέχρι το 10% του όγκου αποθήκευσης, θα πρέπει να προβλεφθεί κάποιο όριο ως προς το μέγεθος του όγκου, γιατί αφορούν περιπτώσεις που εγκυμονούν κινδύνους.

Στο ζήτημα της εξυγίανσης του επιχειρηματικού πάρκου στα Οινόφυτα, είναι σαφές ότι δεν έχουν εξαντληθεί τα περιθώρια διαβούλευσης. Από τη μία ο ΣΕΒ, ο ΣΒΕ, η ΕΤΒΑ να επιθυμούν διακαώς την κατάργηση του απαραίτητου 55% συναίνεσης των ιδιοκτητών. Από την άλλη ο δήμος, οι ιδιοκτήτες (προφανώς αφού δε συγκεντρώνεται το 55%), ακόμα και εκπρόσωποι των ΒΙΠΕ και των επιμελητηρίων, οι οποίοι όχι μόνο διαφωνούν αλλά ζητούν την απόσυρση του άρθρου.

Μιλάμε για μια έκταση στην οποία το 52% αφορά εγκατηστεμένες βιομηχανικές συγκεντρώσεις. Πόσοι συμφωνούν τελικά με το σχέδιο εξυγίανσης και ποιους εκπροσωπούν;

Δεν θα πρέπει να υπάρχει ένα ελάχιστο ποσοστό συναίνεσης; Το 55% θα υποκατασταθεί με ένα άρθρο που θα ψηφιστεί οριακά στη Βουλή; Μήπως θα έπρεπε να προηγηθούν απαλλοτριώσεις;

Θα υιοθετήσετε αυτό το μοντέλο και σε άλλες περιοχές;

Εμείς λέμε ότι θα πρέπει να εξαντληθεί η διαβούλευση και να συγκροτηθεί ειδική διυπουργική επιτροπή για τα μεγάλα επιχειρηματικά πάρκα ώστε να προσελκύσουμε σοβαρές και μεγάλες επενδύσεις στον τομέα της μεταποίησης και της βιομηχανίας.

Ακόμα δεν έχει εφαρμοστεί η διάταξη του άρθρου 12 του ‘’Επενδύω στην Ελλάδα και άλλες διατάξεις’’ για τις ανταποδοτικές υπηρεσίες των οργανωμένων υποδοχέων.

Πάμε τώρα στις διατάξεις για τα εμπορικά σήματα. Θα μπορούσε κάποιος να πει ότι είναι εύλογο το επιχείρημα να συγκεντρωθούν οι αρμοδιότητες για τα εμπορικά σήματα μαζί με αυτές για τις πατέντες σε έναν οργανισμό.

Μάλιστα, ο κ. Γεωργιάδης ανέφερε ως παράδειγμα ότι μόνο στην Ελλάδα, την Αίγυπτο και τη Βόρεια Κορέα οι αρμοδιότητες αυτές δεν ασκούνται από ένα φορέα.

Αν όντως θέλει ο κ. Γεωργιάδης να εφαρμόσει τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές, καλώς να το κάνει. Αλλά να το κάνει παντού.

Γιατί π.χ. μόνο στην Ελλάδα και το Μεξικό από τις χώρες του ΟΟΣΑ τον έλεγχο των τηλεπικοινωνιών τον ασκούν δύο ξεχωριστές αρχές, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού κ. Λιανό. Γιατί δεν εφαρμόζει και εδώ τη βέλτιστη διεθνή πρακτική;

Δεν θα αναφερθώ στη σταδιακή απαξίωση της διεύθυνσης σημάτων που από τη διεθνή αναγνώριση του 2014 από το γραφείο διανοητικής ιδιοκτησίας της Ε.Ε. έφτασε το 2021 να κατηγορείται για καθυστέρηση 4-6 μηνών στην απόδοση σημάτων. Είναι ενδεικτικό του με ποιο τρόπο αντιμετωπίστηκαν τόσο από την προηγούμενη κυβέρνηση, όσο και από τη σημερινή.

Θα ρωτήσω, όμως, ευθέως: Για ποιο λόγο θα πρέπει δημόσια έσοδα (τα οποία προσδιορίζονται σε 2,5 εκατ. ευρώ ετησίως) να μεταφερθούν στον ΟΒΙ και να γίνουν αποθεματικό του οργανισμού, το οποίο ήδη υπερβαίνει τα 15-17 εκατ. ευρώ;

Σε μια περίοδο υστέρησης στα δημόσια έσοδα; Είναι επιχείρημα ότι μπορούν να τραβηχτούν τα ταμειακά διαθέσιμα;

Τέλος, όσον αφορά στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, ακόμα ηχούν στα αυτιά μας οι εξαγγελίες του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ για την ύπαρξη αξιόπιστου επενδυτή. Ποια είναι η αλήθεια;

Στον διαγωνισμό του ειδικού εκκαθαριστή υποβλήθηκε μια πρόταση πολύ κατώτερη του ελάχιστου τιμήματος, στο διαγωνισμό της ΕΤΑΔ δεν υποβλήθηκε καμία πρόταση!

Αυτή την έκταση προικίζετε με άδεια ναυπηγείου στο άρθρο 60, καλά κάνετε, αλλά δεν έχετε πείσει-όχι εμάς, αλλά κυρίως τους εργαζόμενους- ότι έχετε στρατηγική για τη ναυπηγική βιομηχανία.

Και αυτό το λέω γιατί δεν προχωράει ούτε η διαδικασία για συμφωνία εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας, όπου τα πραγματικά χρέη ξεπερνούν τα 425 εκατ. ευρώ.

Κοινή παράμετρος για τα δύο ναυπηγεία: Οι απλήρωτοι εργαζόμενοι από τις προηγούμενες διοικήσεις που ζητούν τα δεδουλευμένα τους και αγωνιούν για τις θέσεις εργασίας τους, αφού στο διαγωνισμό που προκηρύχθηκε για το Σκαραμαγκά δεν υπάρχει καμία διασφάλιση για αυτούς.

Για τις τροπολογίες θα αναφερθώ στη δευτερολογία μου, απλά μια αναφορά στο άρθρο 10 της υπ. Αριθμ.842/58 τροπολογίας.

Ο υπουργός ζητά εξουσιοδότηση για να εκδώσει απόφαση σχετικά με τις περιπτώσεις που  διαπιστώνει καθυστερήσεις στη διαδικασία ελέγχου των ιδιωτικών επενδύσεων.

Με ποια κριτήρια θα εντάσσονται στο σχετικό μητρώο και θα ορίζονται ως κατάλληλες αυτές οι εταιρίες; Είναι οι μεγάλες ελεγκτικές ή απλοί ορκωτοί που δεν γνωρίζουν τον αναπτυξιακό νόμο; Ποιο είναι το χρονικό διάστημα που θεωρεί ως καθυστέρηση; Με ποια διαδικασία θα επιλέγεται αυτός που θα κάνει τον έλεγχο; Ελέγχονται από τα ΕΛΤΕ (Υπόθεση Follie-Follie)

ΣΗΜΕΡΑ

Ο επενδυτής επιλέγει τον ιδιώτη ελεγκτή του. Αν επιλεγεί υπάλληλος του υπουργείου, πρέπει να κληρωθεί!

Γιατί δεν προκρίνει μικτά κλιμάκια σε περίπτωση καθυστερήσεων;

Να μας πει

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Η επιτάχυνση και η απλοποίηση των διαδικασιών ήταν πάντα η αχίλλειος πτέρνα για την οικονομική δραστηριότητα σε μια χώρα που η γραφειοκρατία κυριαρχεί επί δεκαετίες.

Ακόμα και το εθνικό πρόγραμμα απλούστευσης διαδικασιών που εσείς θεσπίσατε με διθυραμβικό τρόπο με τον Ν.4635/2019 παραμένει κενό γράμμα ως σήμερα.

Διατάξεις, όπως αυτές του νομοσχεδίου είναι καλοδεχούμενες, πολύ περισσότερο τώρα που είναι αναγκαία όσο ποτέ η επανεκκίνηση της οικονομίας και η ενίσχυση της ανάπτυξης.

Αρκεί να εφαρμοστούν και να εφαρμοστούν γρήγορα, για να φέρουν αποτελέσματα.

Εμείς στο ΠΑΣΟΚ , με το Ν.3982/2011 θέσαμε τα θεμέλια για την απλοποίηση των διαδικασιών, πρωτοβουλία που συνεχίστηκε το 2014, το 2016 αλλά και με το παρόν νομοσχέδιο.

Τονίζοντας ότι, ως σήμερα, σπάνια τηρήθηκαν οι αρχών της καλής νομοθέτησης και της αποτελεσματικής λειτουργίας των δημοσίων υπηρεσιών προς εξυπηρέτηση του πολίτη και του επιχειρείν, στηρίζουμε κάθε πρωτοβουλία που διευκολύνει την επιχειρηματικότητα, σε μια δύσκολη συγκυρία για τη χώρα.

Σε μια συγκυρία που η κυβέρνηση μέσω του νέου πτωχευτικού -και μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης- οδηγεί τις πολύ μικρές επιχειρήσεις σε κλείσιμο ή αναγκαστική συγχώνευση, δήθεν στο όνομα της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας.

Εμείς έχουμε μια άλλη οπτική, μια διαφορετική προσέγγιση, μια εναλλακτική πρόταση. Μια πρόταση που αφορά τους πολλούς, οι οποίοι απειλούνται και αγωνιούν για το μέλλον.

Και για αυτούς θα παλέψουμε.

 

 

 

Back To Top