skip to Main Content
Αναπτυξιακό νομοσχέδιο-σκούπα χωρίς συνεκτικό όραμα-ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ

Αναπτυξιακό νομοσχέδιο-σκούπα χωρίς συνεκτικό όραμα-ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ

Σημεία ομιλίας Μιχάλη Κατρίνη, Εισηγητή του Κινήματος Αλλαγής, στην Κοινή Συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου κατά τη συζήτηση του Ν/Σ του υπουργείου Ανάπτυξης “Επενδύω στην Ελλάδα και άλλες διατάξεις”

“Αναπτυξιακό νομοσχέδιο-σκούπα χωρίς συνεκτικό όραμα”

Απουσιάζει ένα συνεκτικό και αναπτυξιακό όραμα από το νομοσχέδιο  ενώ, δεν αποτυπώνεται κανένας οργανωμένος αναπτυξιακός σχεδιασμός.

  1. Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο-σκούπα, με υπογραφές 17 υπουργών και 41 διαφορετικές θεματικές ενότητες, με διατάξεις ασύνδετες μεταξύ τους που τακτοποιούν διάφορες εκκρεμότητες. Μόλις το 38% των διατάξεων (81 από τις 212) σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με το υπουργείο Ανάπτυξης, με το μεγαλύτερο μέρος να αποτελεί τεχνική συρραφή τροποποιήσεων και προηγούμενων νομοθετικών παρεμβάσεων
  2. Η Νέα Δημοκρατία καταστρατηγεί για μια ακόμα φορά τις πρακτικές καλής νομοθέτησης: Καταθέτει το νομοσχέδιο κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή, τροποποιεί για 4η φορά διατάξεις που η ίδια ψήφισε για την τοπική αυτοδιοίκηση και αλλάζει το νόμο για το επιτελικό κράτος μέσα σε δύο μήνες
  3. Το νομοσχέδιο εισάγει εθνικό πρόγραμμα απλούστευσης διαδικασιών την ίδια στιγμή που δημιουργούνται καινούργιες επιτροπές, παρατηρητήρια, θεσμούς και υπηρεσίες, ενώ δημιουργεί ένα παράλληλο σύστημα ελεγκτικού μηχανισμού από τον ιδιωτικό τομέα χωρίς ασφαλιστικές δικλείδες
  4. Απαξιώνει τις συλλογικές συμβάσεις, ενισχύοντας έναν αθέμιτο ανταγωνισμό που θα βασίζεται στη μείωση των αμοιβών αλλά και των όρων εργασίας. Μόνοι κερδισμένοι είναι όσοι εργοδότες δεν τηρούν τις συμβάσεις και αρνούνται τον διάλογο με τους εργαζόμενους
  5. Το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης αποτελεί ένα κείμενο διαχειριστικού και διοικητικού χαρακτήρα, καθαρά για χρήση των υπηρεσιών του υπουργείου χωρίς ξεκάθαρες προτεραιότητες, στόχους, χρηματοδοτικά εργαλεία, άξονες επενδύσεων και μελέτη επιπτώσεων
  6. Η στρατηγική για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις εξαντλείται στην αμεσότητα της λήψης αποφάσεων που καταχωρίζεται στο ΓΕΜΗ, ενώ μειώνει την θεσμική αξία του εμπορικού μητρώου ως μηχανισμού αξιόπιστης πληροφόρησης για τους συναλλασσόμενους και υποβαθμίζει τον ρόλο των επιμελητηρίων αφαιρώντας τους τον έλεγχο πληρότητας και νομιμότητας των στοιχείων

Για όλους αυτούς τους λόγους καταψηφίζουμε το νομοσχέδιο επί της αρχής, αλλά θα στηρίξουμε τις θετικές διατάξεις όπως τα Επιχειρηματικά Πάρκα, το Εθνικό Μητρώο Υποδομών το ευρυζωνικό δίκτυο και την απλοποίηση διαδικασιών  στις οποίες θα προτείνουμε βελτιώσεις.

Δείτε ολόκληρη την ομιλία στην αρμόδια επιτροππή της Βουλής:

Διαβάστε ολόκληρη την ομιλία:

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Συζητούμε σήμερα ένα πολυαναμενόμενο νομοσχέδιο, το οποίο έχει προαναγγελθεί δεκάδες φορές από όλα τα στελέχη της Κυβέρνησης, με κάθε τρόπο, ως το σάλπισμα της ανάπτυξης της χώρας και ως η αφετηρία της αντιστροφής του αρνητικού κλίματος στην Ελλάδα. Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός από το Βήμα της ΔΕΘ στην ομιλία του, έχοντας ως background τις λέξεις «ανάπτυξη» και «επενδύσεις», ιεράρχησε ως βασική προτεραιότητα της κυβέρνησής του, την αλλαγή της επενδυτικής φιλοσοφίας στη χώρα, αλλά και την επανεκκίνηση της ανάπτυξης, μέσα από στοχευμένες παρεμβάσεις, οι οποίες βέβαια περιορίστηκαν σε φορολογικού τύπου μόνο εξαγγελίες και ελαφρύνσεις, μέχρι σήμερα.

Την προηγούμενη εβδομάδα, εγκαινιάζοντας μία πρότυπη βιομηχανική μονάδα ενώπιον του επιχειρηματικού ακροατηρίου, ο κύριος Μητσοτάκης επανέλαβε αυτή του την πρόθεση, προαναγγέλλοντας επιτέλους την κατάθεση αυτού του πολυαναμενόμενου αναπτυξιακού νομοσχεδίου, που θα περιέγραφε, όπως είπε, τους άξονες της πολιτικής του, πάνω στον νευραλγικό αυτό τομέα και θα έδινε ένα καθαρό σήμα στους ξένους επενδυτές. Η ανάπτυξη που προαναγγέλθηκε μάλιστα εκτιμήθηκε με αυξητικές τάσεις μέχρι το 2020 στο 2,8%, τουλάχιστον όπως αυτό αποτυπώνεται στο προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού που κατατέθηκε, βασισμένη στην αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης και την προσέλκυση επενδύσεων. Ίσως βέβαια με βάση και τη φιλοσοφία που διέπει αυτό το νομοσχέδιο, η ανάπτυξη της χώρας να βασίζεται, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι και στην χωρίς περιορισμό ανάπτυξη του διαδικτυακού τζόγου, αρκεί βεβαίως η ενδιαφερόμενη εταιρεία να έχει να πληρώσει το τίμημα, χωρίς όρους και χωρίς περιορισμούς. Αρκεί να έρθουν χρήματα στο ταμείο.

Υπάρχει, άραγε, κανείς σε αυτή την αίθουσα που δεν επιθυμεί την αύξηση των ρυθμών ανάπτυξης και την ενίσχυση του επενδυτικού κλίματος στη χώρα; Ανεξάρτητα από διαφορετική στρατηγική, διαφορετική άποψη, διαφορετικές προσεγγίσεις σχετικά με τους ωφελούμενους ή τη μορφή της ανάπτυξης ή την στρατηγική που θα τηρηθεί, εκτιμώ ότι κανένας δεν διαφωνεί σ’ αυτό.

Υπάρχει όμως κάποιος σε αυτήν εδώ την αίθουσα που πραγματικά πιστεύει, ότι το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα αποτυπώνει πραγματικά κάποιο οργανωμένο αναπτυξιακό σχεδιασμό ή στρατηγική, δίνοντας τα σωστά μηνύματα στην αγορά και στους επενδυτές που θέλουμε όλοι τόσο πολύ να προσελκύσουμε; Φοβάμαι ότι εκτός από τους συναδέλφους της πλειοψηφίας και δεν είμαι και σίγουρος ότι όλοι συμφωνούν σε αυτό, κανείς άλλος.

 Ένα νομοσχέδιο «σκούπα», με υπογραφές από 17 Υπουργούς, στο οποίο περιλαμβάνονται διατάξεις ασύνδετες μεταξύ τους, που τακτοποιούν σίγουρα πολλές εκκρεμότητες. Εξάλλου δεν είναι τυχαίο ότι 50 άρθρα εντελώς ετερόκλητα μεταξύ τους κατατέθηκαν τα ξημερώματα της Πέμπτης, τα συζητάμε σήμερα με διαδικασίες «εξπρές».

Σίγουρα, όμως, αυτό το νομοσχέδιο δεν χαρακτηρίζει κάποια χάραξη ενός αναπτυξιακού σχεδιασμού της χώρας. Χαρακτηριστικό σε αυτό το νομοσχέδιο ότι περιλαμβάνονται 41 διαφορετικές θεματικές ενότητες.

Μιλάτε, λοιπόν, στην εισηγητική έκθεση για πρακτικές καλής νομοθέτησης, την ίδια στιγμή που για τέταρτη φορά τροποποιείτε διατάξεις που αφορούν τοπική αυτοδιοίκηση και ψηφίσατε μόλις δύο μήνες πριν. Μιλάτε για καλή νομοθέτηση την ίδια στιγμή που αλλάζετε το νόμο για το επιτελικό κράτος μέσα σε δύο μήνες, ο οποίος, σύμφωνα με όσα εσείς λέτε στη εισηγητική έκθεση, εισήγαγε στην εσωτερική πολιτική και έννομη τάξη τη στρατηγική για την καλή νομοθέτηση. Τόσο καλή νομοθέτηση, λοιπόν, που αναγκάζεστε να τροποποιήσετε πριν καν στεγνώσει το μελάνι του προηγούμενου ΦΕΚ, αλλά θα γίνουμε πολύ πιο συγκεκριμένοι στην κατά άρθρο συζήτηση για τις αλλαγές που φέρνει ο σοφός κ. Γεραπετρίτης και αφορούν το Υπουργείο του.

Βεβαίως, μόνο ως αυτοσαρκασμός μπορεί να εκληφθεί η νομοθέτηση του κεφαλαίου Γ,΄ που αφορά την καταπολέμηση της πολυνομίας και της κακονομίας, δύο χαρακτηριστικά που είναι κατ’ εξοχήν στο νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα, όπως και δυστυχώς της πλειοψηφίας των νομοθετικών παρεμβάσεων που έχει φέρει μέχρι στιγμής στη Βουλή η κοινοβουλευτική πλειοψηφία της Ν.Δ..

Επίσης, μόνο ως ειρωνεία μπορεί να εκληφθεί η εισαγωγή εθνικού προγράμματος απλούστευσης διαδικασιών, τη στιγμή που και σε αυτό το νομοσχέδιο συνεχίζετε να δημιουργείτε επιτροπές, παρατηρητήρια, υπηρεσίες, θεσμούς, ό,τι άλλο μπορεί να φανταστεί, όπως σε κάθε νομοσχέδιο μέχρι σήμερα, έτσι και σε αυτό συνεχίζεται την ίδια φιλοσοφία. Άραγε με αυτό τον τρόπο θα δημιουργήσετε επιτελικό κράτος;

Βεβαίως, ειλικρινά, είναι πραγματικά απορίας άξιο γιατί για μια ακόμα φορά διατάξεις του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, οι οποίες στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο είναι πάνω από 30, δεν έρχονται ως αυτοτελές νομοσχέδιο αλλά επιλέγεται η μέθοδος της υπαγωγής και ενσωμάτωσης σε κάποιο πολυνομοσχέδιο. Υπάρχει, άραγε, κάποιος ιδιαίτερος λόγος γιατί το συγκεκριμένο Υπουργείο επιλέγει να δοξαστεί και πάλι νομοθετικά κρυπτώμενο;

Για να επανέλθουμε όμως στην ονομασία και όχι στο πραγματικό περιεχόμενο του νομοσχεδίου που συζητάμε σήμερα, καθότι λιγότερο από 40% των διατάξεων αφορούν θέματα που άπτονται της αρμοδιότητας, άμεσα ή έμμεσα, του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων,  το μεγαλύτερο μέρος των οποίων αποτελεί τεχνική συρραφή τροποποιήσεων και προηγούμενων νομοθετικών παρεμβάσεων για τις στρατηγικές επενδύσεις, τις βιομηχανικές δραστηριότητες, τα επιχειρηματικά πάρκα, τον έλεγχο για την πιστοποίηση επενδύσεων προηγούμενων αναπτυξιακών νόμων. Κάποιες από τις τροποποιήσεις μάλιστα, κατά την άποψή μας, θα πρέπει να εξεταστούν πολύ προσεκτικά γιατί εγείρουν σοβαρούς προβληματισμούς, τόσο για τους σκοπούς που υπηρετούν όσο και για την αποτελεσματικότητα, την οποία θα επιφέρουν.

Οι επιλογές σας κύριε Υπουργέ, για την δημιουργία ενός παράλληλου συστήματος  ελεγκτικού μηχανισμού, από τον ιδιωτικό τομέα, σε όλες τις αντίστοιχες διατάξεις του νομοσχεδίου, χωρίς όμως να υπάρχουν ασφαλιστικές δικλίδες.  Μάλιστα, παρατηρήσαμε ότι στις διατάξεις που κατατέθηκαν, έχετε αφαιρέσει τις προβλέψεις για τις κυρώσεις και τα πρόστιμα που υπήρχε στο νομοσχέδιο για διαβούλευση, εγκυμονεί κινδύνους που μπορεί να έχουν ως αποτέλεσμα την απώλεια πόρων και όχι βεβαίως, την ταχύτερη απόδοσή τους. Όταν μάλιστα, ο ρόλος των αρμοδίων υπηρεσιών, αρκείται μόνο στο να ελέγξει την πληρότητα και όχι το περιεχόμενο της έκτασης ελέγχου, με έναν απλό δειγματοληπτικό έλεγχο σχετικά με την ολοκλήρωση της επένδυσης και την έναρξη παροχής λειτουργίας.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Στο νομοσχέδιο που συζητάμε, απουσιάζει ένα συνεκτικό αλλά και αναπτυξιακό όραμα. Αυτό που πραγματικά περίμενε η επιχειρηματική κοινότητα, η κοινωνία, ο κόσμος της εργασίας και το οποίο πραγματικά θα απαντούσε στις προκλήσεις και τις απαιτήσεις της νέας εποχής. Απουσιάζει, μία ολοκληρωμένη θεσμική παρέμβαση για την ανάπτυξη της μεταποίησης και των υπηρεσιών, που θα προσδιόριζαν στρατηγική σε επιμέρους θέματα, με επενδυτικά και χρηματοδοτικά εργαλεία, με διαδικασίες αδειοδότησης, απασχόλησης και υποδομές.

Κυριαρχεί, βεβαίως, η σπουδή της Κυβέρνησης και το Υπουργείο Ανάπτυξης, να επιδείξουν νομοθετική δραστηριότητα, με ρυθμίσεις που λένε ότι θα προσελκύσουν επενδύσεις, απλά και μόνο γιατί απλοποιούν ή επιταχύνουν ή φαίνεται ότι επιταχύνουν, τις διαδικασίες. Βεβαίως, συμφωνούμε ότι η απλοποίηση και η  επιτάχυνση των διαδικασιών είναι απαραίτητες, για να βελτιωθεί το επενδυτικό κλίμα στη χώρα. Ποιος άλλωστε θα διαφωνήσει σε αυτήν την άποψη. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι πρέπει να οδηγούμαστε σε λογικές συγκεντρωτισμού, λογικές στις οποίες ο ίδιος ο Υπουργός, αποφασίζει για την επιτάχυνση της διαδικασίας συγκεκριμένων επενδύσεων και επιλέγει επενδύσεις τις οποίες θα προτεραιοποιήσει.

Αποφασίζει μόνος του ο Υπουργός για τους προγραμματικούς στόχους ή και την κατανομή των αναπτυξιακών πόρων, που θα κατευθυνθούν στο δημόσιο ή στον ιδιωτικό τομέα, κάτι που τουλάχιστον θα έπρεπε να αποτελεί αντικείμενο μίας διυπουργικής επιτροπής.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα της απλοποίησης και επιτάχυνσης, όπως τουλάχιστον διατείνεται το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα, είναι το ΓΕΜΗ. Το ΓΕΜΗ, το οποίο ξεκίνησε το 2011, που ήταν όντως μία τομή που ενίσχυε την διαφάνεια στο επιχειρηματικό περιβάλλον, πάντα όμως με την εποπτεία των επιμελητηρίων και των κρατικών αρχών. Στην Εισηγητική Έκθεση, κόντρα στη φιλοσοφία όλου του νομοσχεδίου, που οι διατάξεις είναι τροποποιητικές και διορθωτικές, λέτε ότι δεν αρκείστε στην τροποποίηση του υφιστάμενου νόμου. Ενώ, όπως, είπα σε όλο το υπόλοιπο νομοσχέδιο κάνετε μόνο διορθώσεις, τροποποιήσεις και βελτιώσεις του υφιστάμενου πλαισίου, αλλά θέλετε και λογικό είναι να θεσπίσετε ένα νέο κωδικοποιημένο κείμενο.

Έχετε, όμως, αναλογιστεί ότι η σωστή σας πρόθεση, γιατί είναι σωστή η πρόθεση, να εκσυγχρονίσετε και να επιταχύνετε τις διαδικασίες εγκυμονεί κινδύνους για την ασφάλεια δικαίου και συναλλαγών; Η καταχώρηση χωρίς έλεγχο πληρότητας και νομιμότητας, ο οποίος σήμερα διενεργείται από τα επιμελητήρια ως επί το πλείστον και διαρκεί κατά μέσο όρο 5 ημέρες, στην συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων, άρα δεν υπάρχει τόσο μεγάλη καθυστέρηση, μειώνει τη θεσμική αξία του εμπορικού μητρώου, ως μηχανισμού αξιόπιστης πληροφόρησης και ο συναλλασσόμενος στην αγορά και ως αρχής προστασίας δημοσίου συμφέροντος, όπως ακριβώς συμβαίνει σε όλες τις χώρες της Ε.Ε.. Για τις πολύ μεγάλες επιχειρήσεις, θα ήταν φρόνιμο να περάσει αυτή η αρμοδιότητα στην Κεντρική Υπηρεσία ΓΕΜΗ του Υπουργείου, ώστε να υπάρχει και πλήρης, αλλά και ουσιαστικός έλεγχος προς αποφυγή εξελίξεων που θα έχουν γενικότερες επιπτώσεις στην αγορά και την οικονομία. Το λέω αυτό γιατί είδαμε την προηγούμενη εβδομάδα, περιστατικό πολύ μεγάλης επιχείρησης, που τα αποτελέσματα της Γενικής Συνέλευσης λόγω μιας ενδοοικογενειακής διαμάχης, ήταν αμφισβητούμενα, άραγε ποιος από τους μετόχους θα έμπαινε μέσα στο μητρώο για να μεταβάλει και να μεταφέρει τα αποτελέσματα της Γενικής Συνέλευσης.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ο αποσπασματικός χαρακτήρας των διατάξεων που αφορούν το Υπουργείο Ανάπτυξης, πολύ φοβάμαι ότι θα προκαλέσει τελικά δυσκολία στην εφαρμογή του τόσο στην διοίκηση, αλλά όσο και στις επιχειρήσεις και κυρίως στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που αποτελούν την ραχοκοκαλιά της χώρας το 99%ω των επιχειρήσεων στην Ελλάδα, αλλά που σύμφωνα με όσα αναγράφονται στην Έκθεση Αξιολόγησης Συνεπειών Ρύθμισης που συνοδεύει το νομοσχέδιο ωφελούνται μόνο όσον αφορά την άμεση λήψη απόφασης, που καταχωρείται στο ΓΕΜΗ.

Στην έκθεση, λοιπόν, αξιολόγησης συνεπειών ρύθμισης, όσον αφορά την ωφέλεια των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που επέρχεται αυτό το νομοσχέδιο, η μόνη ωφέλεια που με τη δική σας υπογραφή διαπιστώνεται, είναι η άμεση λήψη της απόφασης που καταχωρείται στο ΓΕΜΗ. Εκεί λοιπόν, εξαντλείται η στρατηγική και η πολιτική σας απόφαση για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Όσον αφορά το εθνικό πρόγραμμα ανάπτυξης, αποτελεί ένα κείμενο διαχειριστικού και διοικητικού χαρακτήρα καθαρά για την χρήση των υπηρεσιών του Υπουργείου.

Νομίζω, πως όχι μόνο εμείς, αλλά όλοι περίμεναν ένα ολοκληρωμένο σχέδιο στρατηγικής για την ανάπτυξη με στόχους, ένα σχέδιο με προτεραιότητες για την οικονομία, για την απασχόληση, με αναφορά στους πόρους που θα δεσμευτούν και τις κατανομές τους και όχι απλά, μια αντιγραφή διαδικασιών και επιλέξιμων δαπανών, που προσομοιάζουν με τα προγράμματα ΕΣΠΑ.

Περιμέναμε μια μελέτη επιπτώσεων για τα αποτελέσματα της στρατηγικής αυτής, την στοχοθεσία, αλλά για την κατανομή πόρων του εθνικού προγράμματος ανάπτυξης και όχι απλά, τη δυνατότητα να χρηματοδοτηθούν επενδύσεις μεγάλου προϋπολογισμού από πόρους του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων. Περιμέναμε μια ολοκληρωμένη αναπτυξιακή στρατηγική, ώστε να πεισθούν οι σοβαροί ξένοι επενδυτές, ότι η Ελλάδα βαδίζει όντως σε έναν νέο δρόμο ανάπτυξης, με πλαίσιο όμως το οποίο θα είναι αυστηρά καθορισμένο, οργανωμένο, μακροπρόθεσμο και συντεταγμένο.

Απουσιάζει δυστυχώς, ο συνολικός αναπτυξιακός σχεδιασμός για τα επόμενα χρόνια, οι βασικοί άξονες αναπτυξιακής πολιτικής, οι προτεραιότητες, οι στόχοι, δεν υπάρχει συγκεκριμένη στοχοθεσία, τα χρηματοδοτικά εργαλεία που θα χρησιμοποιήσετε για να στηρίξετε αυτή σας την πρωτοβουλία. Δυστυχώς, η αναπτυξιακή πολιτική της κυβέρνησης εξαντλείται στις φοροελαφρύνσεις και στην απορρύθμιση της αγοράς εργασίας.

Για μας, το Κίνημα Αλλαγής, απαράβατος όρος είναι η ανάπτυξη να αφορά όλους τους Έλληνες να κερδίζουν ει δυνατόν περισσότεροι, σχεδόν όλοι, από τα οφέλη της. Ανάπτυξη, με δημιουργία νέων και ποιοτικών θέσεων εργασίας, ανάπτυξη όμως που θα συμβαδίζει με την κατοχύρωση των εργασιακών δικαιωμάτων και βεβαίως, θα βοηθάει την βελτίωση της ζωής των εργαζομένων, γιατί στο τέλος θα πρέπει να δούμε ποιος θα κάνει την δουλειά και ποιος θα υλοποιήσει προς όφελος της κοινωνίας, αλλά και της οικονομίας.

Εσείς, όμως, με το νομοσχέδιο, υλοποιείτε διατάξεις, που τις περιλαμβάνετε για τα εργασιακά θέματα και υλοποιείτε συγκεκριμένες δεσμεύσεις, τις οποίες φαίνεται ότι έχετε αναλάβει. Δεν είναι τυχαίο, ότι είχαμε δει τους βασικούς άξονες των προτάσεων, δημοσιευμένους – πριν από την ανάρτηση του νομοσχεδίου στην διαβούλευση – στο εβδομαδιαίο δελτίο του ΣΕΒ, με αποτέλεσμα να μην είναι απλώς μια σύμπτωση, αλλά αποτέλεσμα συμφωνίας και προφανώς, δικής σας πολιτικής προτεραιότητας και επιλογής.

Κύριοι της Κυβέρνησης,

επιδιώκετε πολύ απλά να μετατρέψετε την Ελλάδα σε μια χώρα φθηνής εργασίας με όρους αυστηρά εσωτερικής υποτίμησης. Απαξιώνετε τις συλλογικές συμβάσεις, ενισχύετε τον αθέμιτο ανταγωνισμό, ο οποίος θα βασίζεται πλέον στην μείωση των αμοιβών, αλλά και την επιδείνωση των όρων εργασίας. Ο Υπουργός Εργασίας εξουσιοδοτείται για τα πάντα σχεδόν, όσον αφορά την ρύθμιση της αγοράς εργασίας και από δίκαιο προστασίας εργαζόμενου, η κυβέρνηση μεταβαίνει στο δίκαιο προστασίας του εργοδότη, στο όνομα πάντα των έκτακτων οικονομικών συνθηκών. Κερδισμένοι όμως, είναι αναμφίβολα όσοι εργοδότες δεν τηρούν τις συμβάσεις, όσοι εργοδότες αρνούνται τον κοινωνικό διάλογο με τους εργαζόμενους. Άρα, το νομοσχέδιο μετατρέπει την εξαίρεση σε κανόνα και τον κανόνα σε εξαίρεση.

Εμείς στηρίζουμε καθαρά την εθνική γενική σύμβαση και τις κρατικές συμβάσεις, καθώς και την καθολική εφαρμογή τους σε όλες τις επιχειρήσεις. Απουσιάζει από το νομοσχέδιο, ολοκληρωμένος αναπτυξιακός σχεδιασμός, ο οποίος είναι και η βάση πάνω στην οποία πατάει το εθνικό πρόγραμμα ανάπτυξης. Εμείς έχουμε μια διαφορετική φιλοσοφία για την ανάπτυξη. Υπερασπιζόμαστε την ανάπτυξη με κοινωνική δικαιοσύνη, αλλά και κοινωνική συνοχή, ανάπτυξη που στηρίζεται στις υψηλές δεξιότητες ανθρώπινου δυναμικού που διαθέτει η χώρα μας, στη γνώση και στην καινοτομία και είναι προς θετική κατεύθυνση, ότι θεσπίζεται η ίδρυση εθνικού κέντρου έρευνας και καινοτομίας, ανάπτυξη με αλλαγή του παραγωγικού προτύπου, με σεβασμό στο περιβάλλον και προσαρμογή της οικονομίας στις συνθήκες της τέλειας βιομηχανικής επανάστασης και του ψηφιακού μετασχηματισμού, τόσο της οικονομίας όσο και της κοινωνίας, με στήριξη όμως των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, οι οποίες απουσιάζουν εντελώς από την στόχευση σας, με εξυγίανσή τους, τη δημιουργία επιχειρηματικών clusters με συνέργειες και κατάλληλη καθοδήγηση, ώστε να καταστούν ανταγωνιστικές.

Μία ανάπτυξη με αλλαγή του παραγωγικού προτύπου, με σεβασμό στο περιβάλλον και προσαρμογή της οικονομίας στις συνθήκες της τέταρτης βιομηχανικής επανάστασης και του ψηφιακού μετασχηματισμού, τόσο της οικονομίας όσο και της κοινωνίας.

Πρέπει, όμως, να γίνει με στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, που απουσιάζουν εντελώς από την στόχευσή σας, με εξυγίανσή τους, τη δημιουργία clusters επιχειρηματικών με συνέργειες και κατάλληλη καθοδήγηση, ώστε να καταστούν ανταγωνιστικές.

Ανάπτυξη με έμφαση στις φτωχότερες περιφέρειες, μέσα από ειδικά αναπτυξιακά προγράμματα και υψηλότερους συντελεστές χρηματοδότησης, ώστε καμία ελληνική περιφέρεια να μην είναι στον κατάλογο των είκοσι φτωχότερων περιφερειών της Ε.Ε..

Σήμερα, δυστυχώς, τέσσερις περιφέρειες «κοσμούν» αυτόν τον κατάλογο.

Με ριζική αλλαγή του ρόλου του υπερταμείου και τη μετατροπή του σε οργανισμό αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, που θα μπορεί να χρηματοδοτεί αναπτυξιακά έργα.

Για το υπερταμείο η μόνη μέριμνα αυτής της Κυβέρνησης είναι η αύξηση των αποδοχών των διοικούντων των οργανισμών, όπως γίνεται με το ακροτελεύτιο άρθρο αυτού του νομοσχεδίου. Επιχειρήθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση και το επαναφέρετε τώρα.

Είναι μια πρόκληση για τον ελληνικό λαό, σε αυτές τις συνθήκες, αυτές οι διατάξεις να έρχονται προς συζήτηση στην εθνική αντιπροσωπεία.

Το νομοσχέδιο «Επενδύω στην Ελλάδα και άλλες διατάξεις», έχει, όντως, έναν βαρύγδουπο τίτλο, δυστυχώς, όμως, είναι ειλικρινές και εμπροσθοβαρές μόνο προς τις «άλλες διατάξεις», γιατί αυτές είναι το ουσιαστικό περιεχόμενό του και όχι οι διατάξεις που αφορούν στην ανάπτυξη και τις επενδύσεις.

Η αδικαιολόγητη απουσία αναπτυξιακού σχεδιασμού σε όλο το νομοσχέδιο, η εμμονή σας στην απορρύθμιση της αγοράς εργασίας, η έλλειψη σεβασμού στο περιβάλλον, αλλά και ο κακός τρόπος νομοθέτησης που εξακολουθείτε να υιοθετείτε και να επιμένετε, με πολυνομοσχέδια που εισάγονται, πραγματικά, στο παρά πέντε και τροποποιούμενα σε πολύ μεγάλο βαθμό από την αρχική τους μορφή, επιτάσσουν το να καταψηφίσουμε επί της αρχής το παρόν νομοσχέδιο.

Αυτό, παρά το γεγονός πως υπάρχουν διατάξεις που μας βρίσκουν σύμφωνους και δεν θα διστάσουμε, βεβαίως, να τις στηρίξουμε στην κατ’ άρθρον συζήτηση, προτείνοντας και βελτιώσεις και τροποποιήσεις και για σωστές πρωτοβουλίες, όπως είναι οι διατάξεις για τα επιχειρηματικά πάρκα, το εθνικό μητρώο υποδομών, τον ενιαίο ψηφιακό χάρτη, το εθνικό ευρυζωνικό δίκτυο, τους εργολήπτες και την επιτάχυνση και απλοποίηση διαδικασιών.

Υπάρχουν, όμως και διατάξεις οι οποίες, πραγματικά, μπήκαν νύχτα και οι οποίες εγείρουν σοβαρούς προβληματισμούς για το ποια είναι τα πραγματικά κίνητρα και ποιους σκοπούς εξυπηρετούν.

Θα έχουμε, όμως, το χρόνο να τις συζητήσουμε και να τις δούμε στην κατ’ άρθρον συζήτηση.

Ίσως, κύριε Υπουργέ, η Κυβέρνηση να επενδύει στην επικοινωνιακή σας δεινότητα, ώστε να μπορέσει να περάσει και να υπερασπιστεί όλες αυτές τις διατάξεις, με ιδιαίτερη έμφαση στις διατάξεις που αφορούν στα εργασιακά, αλλά και τις διατάξεις της τελευταίας στιγμής.

Ίσως και η κινητικότητα που επιδεικνύετε και εσείς ο ίδιος σας κάνει να πιστεύετε ότι, πραγματικά, αρκεί από μόνη της να αλλάξει το κλίμα το επενδυτικό στη χώρα, χωρίς να χρειάζεται κατ’ ανάγκην κάποιο συγκεκριμένο αναπτυξιακό σχέδιο.

Δυστυχώς, τίποτε από τα δύο, ούτε η επικοινωνιακή σας στρατηγική ούτε η επικοινωνιακή σας δεινότητα αλλάζει τους όρους της πραγματικής οικονομίας. Οι Έλληνες πολίτες περίμεναν από εσάς συγκεκριμένες προτάσεις και συγκεκριμένες στρατηγικές ανάπτυξης, που θα τους έδιναν προοπτική και θα βελτίωναν τις συνθήκες της καθημερινότητάς τους.

Με το παρόν νομοσχέδιο, όχι μόνο διαψεύδετε τις όποιες προσδοκίες είχατε καλλιεργήσει προεκλογικά αλλά δημιουργείτε, δυστυχώς και σοβαρά ερωτηματικά για το αν, πραγματικά, έχετε σχέδιο ανάπτυξης για τη χώρα.

Ας ελπίσουμε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι στο κλίμα διαλόγου και πραγματικής συζήτησης που υπάρχει για τα μείζονα εθνικά ζητήματα, το λέω και με αφορμή τις συζητήσεις που διεξάγονται παράλληλα με τη συνεδρίασή μας σε επίπεδο πολιτικών αρχηγών, να επικρατήσει και στα θέματα ανάπτυξης, όχι μόνο στο παρόν νομοσχέδιο αλλά σε όλη την πορεία από δω και πέρα, γιατί νομίζω ότι ο στόχος είναι κοινός, ο στόχος είναι εθνικός και κυρίως, ο στόχος είναι επιτακτικός.

Σας ευχαριστώ πολύ.

Back To Top